Samma mat varje dag, eller variation för att skapa nyfikenhet och lust? Eller är det rentav farligt att lära sig mer om näring och kost? Meningarna går tveklöst isär när det gäller barn och mat.
Tvinga eller truga: Så lär vi våra barn att äta
Mest läst i kategorin
”Den mätta dagen, den är aldrig störst.”
Så skrev Karin Boye i dikten ”I rörelse”.
Hon skulle ha fått mothugg av Kilbergsskolan i Bollnäs.
Där serveras köttbullar och makaroner varje dag. Tre maträtter finns i skolmatsalen men en av dem är alltid köttbullar och makaroner.
Skälet?
Barnen ska äta sig mätta och många vågar inte testa mat de inte känner igen fullt ut, hävdar ledningen.
Tilltro till våra barn
”Vi får ha lite tilltro till att barnen kommer att äta allsidigt. Så småningom kanske vi kommer att se barn som har rädsla för att äta i matsalen våga prova andra rätter, säger Helene Morin Hansson, rektor på Kilbergsskolan, till SVT.
”Barn som inte äter har svårt att koncentrera sig i skolan. Jag tänker att alla sätt att få barn att äta är värda att testa”.
Problemet och diskussionen är internationell, konstaterar Somar Al Naher i en ledartext i Dagens ETC.
”I USA visar en undersökning att barnens måltider består till 70 procent av ultraprocessad mat. Och i Storbritannien har läkare i fattiga områden slagit larm om att bristsjukdomarna som exempelvis skörbjugg börjat komma tillbaka”, skriver hon.
Senaste nytt
Krav-certifierad kost
I Sigtuna går man en annan väg än i Bollnäs.
Skolrestaurangen på S:t Pers skola är Krav-certifierad. Det ställer till det för kökschefen Adam Brolund, som säger att det är en utmaning att laga mat till barn.
”Det tuffaste som finns. Vuxna människor tycker generellt ”allt är gott” medan barn utan att blinka kan såga dig vid fotknölarna om maten inte faller dem i smaken. Det absolut tuffaste med mitt jobb är att varje dag laga något som majoriteten av barnen gillar”, säger han.
”En ypperlig chans”
Men här har man lyckats.
Matsvinnet på skolan är på en nivå motsvarande två köttbullar per person, för att nu återvända till Bollnäs.
I Sigtuna ser man också skolmåltiderna som ”en ypperlig chans att pedagogiskt lära barnen i tidig ålder om miljövänlig och hälsosam mat”.
Helt fel, lyder larmet från USA där moralpaniken nu når ett nytt fält då det varnas för att det kan göra mer skada än nytta att lära barn om hälsosam kost.
Minfält för barnen
”De flesta lärare inser inte att en näringslektion kan vara att leda en expedition in i ett minfält”, hävdar Zoë Bisbing, terapeut i New York specialiserad på ätstörningar, hos CNN.
Kunskap i näringslära kan vara ”explosiv” och en ”katalysator för ätstörningar”, menar hon.
Hon får eldunderstöd av Nicole Cruz, dietist från kaliforniska Agoura Hills.
“Välmenande lektioner leder till svart-vitt tänkande, vilket ger ostrukturerade beteenden kring mat”, menar Cruz.
“När vi ger barn för mycket näringsinformation får vi dem att sluta lyssna till sin egen kropp och de signaler den ger”, tillägger hon.
Tonåringar högst risk
Speciellt farligt är det med kostråd till tonåringar, enligt dietisten.
“Forskning visar att de flesta av våra barn redan är missnöjda med sin kropp,” säger Cruz.
Att då lära sig hälsosamma kostvanor kan sluta med att ungdomarna ”saknar välbehövlig näring i en tid då tonåringar har ett stort behov av kalorier och näringsämnen för att växa och utvecklas”.
Så ser debattläget ut just nu i det land där de senaste siffrorna slår fast att 68 procent av alla amerikaner över 18 är överviktiga i betydelsen ett BMI på 25 eller högre.
Relaterad läsning:
Därför fattar du dåliga beslut när du är hungrig – Dagens PS
Träning utan näringsriktig kost kan vara farligt – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.