Dagens PS

Krafttag: De vill förbjuda reklam för ohälsosam mat

ohälsosam mat
Chipstest pågår. Nu vill fyra företrädare förbjuda reklam för allt som kan klassas som ohälsosam mat. (Foto: Hossein Salmanzadeh/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 04 jan. 2024Publicerad: 04 jan. 2024

Övervikt är ett stort problem bland mat och unga. Nu presenterar företrädare för fyra tunga organisationer ett förslag till lösning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I Pep-rapporten 2023 visade organisationen Generation Pep att bara tre procent av alla barn i Sverige äter enligt Livsmedelsverkets kostråd.

Det är dessutom så, enligt rapporten, att tre av tio tonåringar tillbringar fem timmar eller mer utanför lektionstid, stillasittande framför en skärm.

Endast hälften av alla barn och ungdomar går eller cyklar till skola eller förskola.

Sammantaget är det bara två av tio barn och ungdomar som når upp till rekommendationen för fysisk aktivitet.

Statlig skyldighet

Nu har företrädare för fyra tunga organisationer tagit tag i en del av problemkomplexet, reklam för ohälsosam mat.

”Även om föräldrarna har ett generellt ansvar har staten en skyldighet att säkerställa att effektiva regelverk skyddar barn mot marknadsföring av mat som är energirik och näringsfattig”, skriver företrädare för Cancerfonden, Hjärt-Lungfonden, Sveriges konsumenter och Unicef Sverige i Sydsvenskan.

ANNONS

Senaste nytt

Påverkar starkt

Barn omges av marknadsföring för ohälsosam mat och det påverkar vad de äter, gillar och vilken näring de får i sig, menar de fyra.

ANNONS

För att skydda barnen mot framtida sjukdomar bör därför marknadsföring av ohälsosam mat till barn och unga förbjudas.

”Var fjärde barn i lågstadieåldern har i dag övervikt eller obesitas, och andelen ökar ju äldre barnen blir. Sverige har över 40 år av negativ utveckling – som går snabbare bland barn och unga än bland äldre”, påpekar kvartetten och hänvisar till uppgifter från Folkhälsomyndigheten.

”Ökar lavinartat”

”Utbudet av ohälsosamma livsmedel har ökat lavinartat. Samtidigt möter vi – barn som vuxna – reklam för ohälsosam mat överallt. Cirka 80 procent av utomhusreklamen för mat är för ohälsosam mat, enligt sammanställningar från Unicef Sverige och Hjärtlungfonden”, skriver de.

Slutsatsen:

”Det är av största vikt att regeringen antar de nya målen och tar fram en handlingsplan med konkreta åtgärder på samhällsnivå. Ska barn och unga växa upp friska finns det bara en rimlig väg att gå: förbjud reklam för ohälsosam mat som barn och unga exponeras för”.

Debattartikeln har undertecknats av Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare Cancerfonden, Kristina Sparreljung, generalsekreterare Hjärt-Lungfonden, Jan Bergtoft, generalsekreterare Sveriges konsumenter, och Pernilla Baralt, generalsekreterare Unicef Sverige.

Läs även:

Larmet: Varannan människa överviktig om 12 år – Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS