EU:s sanktioner mot rysk olja fungerar inget vidare. När Västvärlden inte köper säljer ryssarna olja till Indien och Kina. Nu inför försäkringsbolagen egna regler – för att stoppa kringgåendet av sanktionerna.
Rysk olja kan snart stoppas – av försäkringsbolagen
Mest läst i kategorin
Ryssland har till stor del lyckats med att kringgå sanktionerna som riktas mot landets oljeexport. Som Dagens PS tidigare rapporterat finns det nu rekordstora mängder rysk olja på haven i världen. När EU-länderna, USA och Storbritannien stoppar importen snappar i stället Indien och Kina upp lasterna av rysk olja – till reapris. Indien, som i början av året inte importerade någon olja alls från Ryssland står nu för 10 procent av den ryska oljeexporten, skriver Reuters.
Rysk olja blir inte försäkrad
Nu säger källor från försäkringsbolag i Europa och USA (som dominerar den internationella marina marknaden) att de ska införa inskränkningar för att undvika att bryta mot sanktionerna mot Ryssland efter invasionen av Ukraina. Också icke-ryska fartyg blir utan försäkring om de fraktar rysk olja.
De nya åtgärderna får effekt under juni och juli, uppger Reuters. Rysslands framgångar med att sälja olja till Asien kan då till slut stoppas, och sanktionerna får bättre effekt på den ryska ekonomin.
Privata företag tar i mer
Försäkringsindustrin självsanktionerar alltså inför eventuella kommande skärpning av restriktionerna. Den ryska marina sektorn märker av det genom att många tjänster försvinner. Fraktbolag drar sig ut den ryska marknaden, och motortillverkare drar in utbildning för sina produkter.
“Privata företag tar i mer än regeringar någonsin skulle göra för att de börjar bli rädda för aktivistiska investerare och aktieägare”, säger Ross Denton, chef för internationell handel på juristfirman Ashurst till Reuters.
Läs även: Ukrainas rikaste stämmer Ukraina för kriget
Läs även: EU: Konfiskera tillgångar för brott mot sanktionerna
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.