Yaytrade – som driver en marknadsplats för köp och försäljning av premium secondhand-kläder – ska börsnoteras på Nasdaq First North Growth Market. I samband med börsnoteringen genomför bolaget en nyemission på 35 miljoner kronor.
Teckna i snabbväxande marknadsplats
Emissionen är avslutad.
Erbjudandet omfattas av teckningsåtaganden uppgående till cirka 26 miljoner kronor varav befintliga ägare står för cirka 18 miljoner kronor av dessa åtaganden.
Teckningstiden löper från 9 februari 2021 till 23 februari 2021 med en planerad första handelsdag 9 mars.
Emissionslikviden ska användas för att accelerera tillväxten genom marknadsföringssatsningar och vidareutveckla bolagets marknadsplattform.
”Vi kommer också att titta på strategiska förvärv med klara synergier inom utvalda segment som kan komplettera Yaytrades befintliga verksamhet”, säger David Knape, vd för Yaytrade.
Möjliggör hållbar modekonsumtion
Yaytrade bedriver köp och försäljning av premium secondhand-kläder och accessoarer genom en digital plattform som integrerar erbjudanden från influencers, privatpersoner och partnerföretag.
”Vi växer på alla tre ben, både för privatpersoner, för influencers och premium-brands samt företag”, berättar David Knape.
I synnerhet särskiljer sig Yaytrade från liknande tjänster genom att nischa in sig på marknaden för premiumkläder.
Via bolagets marknadsplattform kan användare handla premiumplagg och accessoarer utan att kompromissa med vare sig kvalité, tillgänglighet eller exklusivitet samtidigt som konsumtionen är klimatvänlig.
Logistiskt smidigt
På marknadsplattformen har användare möjligheten att skapa egna säljannonser samt att använda sig av Yaytrades tjänst för upphämtning av kläder – en så kallad pick-up service.
Med Yaytrades pick-up service sköter bolaget hela marknadsförings- och försäljningsprocessen, vilket gör det smidigt för användare att sälja livsstilsprodukter på bolagets marknadsplats.
”Att sälja genom Yaytrade erbjuder ett snabbt, flexibelt och hållbart sätt att sälja. Den process vi satt idag bäddar för en potentiellt stor skalbarhet”, säger David Knape.
”Det innebär i praktiken att våra användare kan beställa hem en eller flera påsar från Yaytrade som smidigt skickas hem till brevlådan, dessa fyller sedan användaren med produkter som man vill få hjälp att sälja. Därefter kan användaren boka en upphämtning via Yaytrade som sedan sköter hela logistik- och försäljningsprocessen mot slutkonsument”, fortsätter han.
Läs mer: Cirkulära trenden förändrar branscher – se tillväxten
Erbjudandet i korthet:
Erbjudandet avser en nyemission av Units motsvarande 35 MSEK i Ytrade Group AB (publ) (”Yaytrade”). En Unit består av sex (6) aktier, en (1) TO1 och en (1) TO2. Teckningsoptionerna utges vederlagsfritt.
Totalt emissionsbelopp: 35 MSEK, med möjlighet till en övertilldelningsoption om cirka 2,5 MSEK.
Antal nyemitterade Units: högst 1 296 296 Units.
Teckningskurs: 27 SEK per Unit, motsvarande 4,5 SEK per aktie.
Teckningstid: 9 februari 2021 – 23 februari 2021.
Teckningsåtaganden: Erbjudandet omfattas av teckningsåtaganden uppgående till cirka 26 MSEK, motsvarande 74,6 procent av erbjudandet. Befintliga ägare står för cirka 18 MSEK av dessa åtaganden.
Värdering: Yaytrades värdering uppgår till cirka 49 MSEK (pre-money).
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
PS Emissionsservice skriver artiklar på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar är annonser och reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.