Räkna med dyrare flygbiljetter framöver. EU har klubbat igenom en ny reduktionsplikt för flyget – och det är resenärerna som drabbas.
EU stoppar lågprisflyg – nu blir resan dyrare
Mest läst i kategorin
En weekend i Paris eller Rom, eller varför inte en vecka på Mallorca?
Vi är vana vid att en flygresa till en storstad eller turistort i Europa inte kostar oss skjortan. Det kan till och med hända att vi hittar flygbiljetter utomlands som är billigare än en tågresa inom Sverige.
Men nu är det dags att tänka om – för dessa dagar är snart förbi.
MISSA INTE: Chefsekonom till attack: Riksbanken far med osanning – “Oärligt”
Måste betala för sina egna utsläpp
Sedan tidigare har EU meddelat att flygbolagen redan år 2026 måste börja betala för sina egna utsläpp – eftersom den tidigare fria tilldelningen av utsläppsrätter till branschen kommer att fasas ut.
Detta är ett resultat av den nya reformen av EU:s system för utsläppshandel, enligt Dagens Industri.
Enligt transportanalytiker på Bernstein innebär det en extra kostnad på 57 miljarder kronor år 2027 för de europeiska flygbolagen.
Inför reduktionsplikt – mer fossilfritt bränsle
På tisdagen klubbade EU dessutom igenom villkoren för den nya europeiska reduktionsplikten för flygbränsle.
Regelverket påverkar alla flygbolag som flyger till och från EU:s medlemsländer och innebär att bolagen från och med 2025 måste blanda in minst två procent fossilfritt bränsle i tanken.
2050 måste de blanda in 70 procent fossilfritt bränsle.
Du som konsument får ta smällen
De tuffare reglerna kommer att innebära att flygbiljetterna blir dyrare – och det är du som konsument som får betala kostnaden.
”En ökning med 500 kr för Europaresa och mer för en längre resa har räknats ut av experter och är rimliga antaganden. Men många faktorer spelar in, framför allt tillgången och priset på det hållbara bränslet” säger Fredrik Kämpfe, branschchef för området flyg på Transportföretagen, till DI.
Kommer att ske successivt
EU-parlamentarikern Jakop Dalunde (mp) tror också att en flygbiljett inom Europa kan bli runt 500 kronor dyrare, samt att priset kan öka med 2000 kronor på längre distanser.
Enligt honom kommer den stora prisskillnaden för flyget att komma successivt, när EU trappar upp reduktionsplikten.
Jakop Dalunde tror att bolagens ökade kostnader för hållbara bränslen kommer att överstiga den för utsläppsrätter på sikt.
Läs även: Nytt billigt flyg mellan Arlanda – New York
Läs även: Ryanair: Vi vill flyga i Ukraina igen
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.