Tesla chockade bilvärlden när de härom månaden dumpade priserna på sina modeller. Det gick emot Teslas tidigare strategi som gick ut på att höja priserna under en längre period. Den rejäla sänkningen innebär således att märket rimligtvis förlorar pengar.
Så mycket tjänar Tesla på varje bil
Mest läst i kategorin
Den största anledningen till att Tesla sänkte sina priser var för att öka efterfrågan på modellerna efter att ha ökat sin produktionskapacitet avsevärt.
Reuters har nu rapporterat på vad vinstmarginal är för Tesla samt en rad konkurrenter.
Oklart prisläge
Med hänsyn till prissänkningarna är det svårt att se hur Tesla kommer att vara fortsatt lönsamma. Datan (se nedan) som är från tredje kvartalet 2022 visar att Tesla i snitt tjänar cirka 101 000 kronor per bil.
Med prissänkningar på uppåt 150 000 kronor går inte lönsamhetskalkylen riktigt ihop.
Med det sagt finns det andra aktörer som förlorar pengar på varje såld bil.
Exempelvis Ford, som redan förlorar pengar på sin elbil Ford Mustang Mach E, har gått ännu hårdare ut nu genom att sänka sina priser samtidigt som de ska höja produktionstakten med 67 procent.
Testla har en vinnande vinstmarginal – eller?
Teslas vinstmarginaler är dock oslagbara i branschen, något som kan härledas till deras produktionstakt, faktumet att de har minimerat antalet delar i bilarna och att kvaliteten på bilarna är undermålig.
Nedan är en tabell som visar hur nettovinstmarginalen för Tesla var jämte andra biltillverkare under tredje kvartalet 2022 och tar således inte hänsyn till prissänkningarna.
Tesla
Vinst per bil: 100 987 kronor
GM
Vinst per bil: 22 678 kronor
BYD
Vinst per bil: 16 350 kronor
Toyota
Vinst per bil: 12 626 kronor
Volkswagen
Vinst per bil: 9 884 kronor
Hyundai
Vinst per bil: 9 778 kronor
Ford
Vinst per bil: -8 038 kronor
Xpeng
Vinst per bil: -123 782 kronor
Nio
Vinst per bil: -201 901 kronor
Tesla är fortsatt starka
Med hänsyn till den enormt höga vinstmarginalen har amerikanarna med andra ord råd med att ge sig in i ett priskrig, även om det innebär att de under en period går back på sina bilar.
Det trissar upp stämningen i bilbranschen och gynnar konsumenterna.
Exakt hur utvecklingen kommer att fortskrida återstår att se men vissa tillverkare kommer tveklöst att få det svettigt.
Läs även: Ford parerar Tesla – sänker nu priset på sina elbilar
Läs även: Teslas försäljning ökar med 500 procent
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.