Dagens PS

Flexibla drivlinan som snabbt skapar vätgasbilar

Vätgasbilar drivlina
Brittiska Viritech vill att utrullningen av vätgasbilar går betydligt snabbare. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 13 mars 2024Publicerad: 13 mars 2024

Vätgasbilar befinner sig fortfarande i sin linda. Det vill brittiska Viritech nu ändra på. Bolaget släpper sin drivlina som ska förvandla fordon till vätgasbilar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Bildjungeln har sällan varit snårigare än den är just nu.

Svårt att välja bil

Elbil, eller kanske en hybrid? Eller varför inte hålla fast vid bensin- och diesel. Vätgas har varit på många tillverkares läppar ett bra tag nu, och bolagen experimenterar allt mer med tekniken.

Ett exempel är Honda som har släppt världens första laddhybrid som går på vätgas – genom sin nya CR-V eFCEV.

Honda hybrid
I sin nya Honda CR-V eFCEV har biltillverkaren skapat världens första vätgasdrivna laddhybrid. (Foto: Honda)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

01 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Vill se ny vätgastrend

Samtidigt som elbilstrenden har bromsat in finns det viktiga andelar att plocka på bilmarknaden. Det är här brittiska Viritech, ett cleantech-bolag som utvecklar lösningar för vätgasdrivlinor, hoppas kunna slå sig fram med sin nya flexibla drivlina.

Paketet går under namnet VPT60N och är enligt bolaget perfekt för den som vill sätta in bränsleceller i sin bil, lastbil eller entreprenadmaskin.

Än så länge är drivlinan på prototypstadiet men Viritech ser framför sig att paketet har en räckvidd på 80 mil för vätgasbilar.

ANNONS
Viritech
Viritechs bränslecellsdrivlina består bland annat av en elmotor och vätgastankar. (Foto: Viritech)

“Vi är glada över att kunna erbjuda tillverkare och underleverantören en hållbar och tillgänglig integrerad bränslecellsdrivlina som innebär att fordonstillverkare kan accelerera sin utrullning av FCEV (Fuel Cell Electric Vehicles) både på- och vid sidan av vägen”, säger Timoty Lyons, vd på Viritech i ett pressmeddelande.

En standarddesign

Tanken bakom drivlinan är att det ska finnas en standarddesign som ska minska ledtider och utvecklingskonstnader, och där både batteri- och tanksystem sedan kan skräddarsys efter behov.

Viritechs nya drivlina har bland annat en 60 kW bränslecell med DC/DC-omväxlare och ett 16 kWh batteripack på 400 V.

Läs även:

BMW stänger inte dörren för vätgas – Dagens PS

Vätgas – framtidens båtbränsle? – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Passande bildelar och biltillbehör online — allt för din bil
Autodoc logo

Är du en bilentusiast som själv ser efter din bil? Hitta och jämför bildelar online från ledande tillverkare i vår svenska webbutik. Att köpa bildelar av hög kvalitet på nätet för alla fordonsmodeller är enkelt – vi hjälper dig att hitta rätt reservdelar med bara några få klick!

Handla enkelt hos Autodoc här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS