Dagens PS

Därför ratar Michelin Formel 1

Michelin Le Mans
Michelin satsar hårt på Le Mans 24-timmars, men undviker Formel 1. (Foto: Ferrari)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 27 juni 2023Publicerad: 26 juni 2023

Här är anledningen till varför Michelin, en av världens främsta tillverkare av racingdäck, ratar Formel 1 men satsar hårt på Le Mans 24-timmars.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I en intervju med The Drive tidigare i år sade Michelins VD Florent Menegaux att den franska däcktillverkaren i dagsläget inte är intresserad av att bli däckleverantör till Formel 1.

Att en av världens främsta däcktillverkare ratar världens mest prestigefulla racingserie kan tyckas anmärkningsvärt.

I början av juni besökte vi årets upplaga av Le Mans 24-timmars med Michelin, och passade då på att fråga däcktillverkarens representanter varför man tagit detta beslut.

F1 efterfrågar däck som slits

Enligt Cyrille Roget, kommunikationschef för teknik och vetenskap på Michelin, handlar det främst om de däckegenskaper som Formel 1 efterfrågar.

En betydande del av spänningen i ett F1-race kretsar kring däckslitage, däckbyten och däckstrategi, då detta påverkar hur de tävlande bilarna presterar gentemot varandra under ett lopp.

Racingserien efterfrågar därför däck som slits och tappar prestanda relativt snabbt, så att det inte går att köra ett helt lopp utan depåstopp för däckbyte.

ANNONS

Senaste nytt

Vill inte tillverka dåliga däck

Dessa typ av krav rimmar dåligt med hur Michelin främst ser racing som ett tillfälle för teknikutveckling, snarare än en form av reklam.

ANNONS

Utvecklingstakten inom racing är nämligen hög, och man har genom åren sett hur teknik utvecklad för tävlingsbilar har varit applicerbar inom andra produktområden.

Ett modernt Le Mans-däck hade klarat av ungefär två F1-race utan byte, och man hade därför behövt utveckla däck som är objektivt sämre än vad man i dag har kompetens för.

Michelin

Michelin ser främst racing som ett tillfälle för teknikutveckling. (Foto: Michelin)

Detta ser Michelin inte som intressant eftersom däckteknik med sämre slitageegenskaper har begränsad relevans utanför racingvärlden.

Det rimmar också dåligt med ett växande hållbarhetsfokus i samhället.

Le Mans är mer relevant

Detta är också anledningen till varför Michelin är entusiastiska kring Le Mans 24-timmars, då det berömda långloppet kräver ett däck med mesta möjliga prestanda. 

Däcket ska leverera mycket grepp och tåla hårda racingförhållanden, men också ha lågt rullmotstånd och en lång livslängd för att minimera antalet depåstopp.

Dessa är alla egenskaper som också är relevanta att förbättra på vanliga bildäck för gatbruk. Långlopp hjälper således till att föra utvecklingen framåt för Michelin.

ANNONS

Relaterade artiklar:

Podcast: “Ferrari Purosangue är som en väldigt het halvkombi” 

GM vill att du kör amerikanskt: Le Mans först ut 

Efter 58 års väntan: Ferrari vinner Le Mans 24h – igen 

Däcktest i 30-gradig kyla – i Ivalo med Michelin

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]