Här är anledningen till varför Michelin, en av världens främsta tillverkare av racingdäck, ratar Formel 1 men satsar hårt på Le Mans 24-timmars.
Därför ratar Michelin Formel 1
Mest läst i kategorin
I en intervju med The Drive tidigare i år sade Michelins VD Florent Menegaux att den franska däcktillverkaren i dagsläget inte är intresserad av att bli däckleverantör till Formel 1.
Att en av världens främsta däcktillverkare ratar världens mest prestigefulla racingserie kan tyckas anmärkningsvärt.
I början av juni besökte vi årets upplaga av Le Mans 24-timmars med Michelin, och passade då på att fråga däcktillverkarens representanter varför man tagit detta beslut.
F1 efterfrågar däck som slits
Enligt Cyrille Roget, kommunikationschef för teknik och vetenskap på Michelin, handlar det främst om de däckegenskaper som Formel 1 efterfrågar.
En betydande del av spänningen i ett F1-race kretsar kring däckslitage, däckbyten och däckstrategi, då detta påverkar hur de tävlande bilarna presterar gentemot varandra under ett lopp.
Racingserien efterfrågar därför däck som slits och tappar prestanda relativt snabbt, så att det inte går att köra ett helt lopp utan depåstopp för däckbyte.
Vill inte tillverka dåliga däck
Dessa typ av krav rimmar dåligt med hur Michelin främst ser racing som ett tillfälle för teknikutveckling, snarare än en form av reklam.
Utvecklingstakten inom racing är nämligen hög, och man har genom åren sett hur teknik utvecklad för tävlingsbilar har varit applicerbar inom andra produktområden.
Ett modernt Le Mans-däck hade klarat av ungefär två F1-race utan byte, och man hade därför behövt utveckla däck som är objektivt sämre än vad man i dag har kompetens för.
Detta ser Michelin inte som intressant eftersom däckteknik med sämre slitageegenskaper har begränsad relevans utanför racingvärlden.
Det rimmar också dåligt med ett växande hållbarhetsfokus i samhället.
Le Mans är mer relevant
Detta är också anledningen till varför Michelin är entusiastiska kring Le Mans 24-timmars, då det berömda långloppet kräver ett däck med mesta möjliga prestanda.
Däcket ska leverera mycket grepp och tåla hårda racingförhållanden, men också ha lågt rullmotstånd och en lång livslängd för att minimera antalet depåstopp.
Dessa är alla egenskaper som också är relevanta att förbättra på vanliga bildäck för gatbruk. Långlopp hjälper således till att föra utvecklingen framåt för Michelin.
Relaterade artiklar:
Podcast: “Ferrari Purosangue är som en väldigt het halvkombi”
GM vill att du kör amerikanskt: Le Mans först ut
Efter 58 års väntan: Ferrari vinner Le Mans 24h – igen
Däcktest i 30-gradig kyla – i Ivalo med Michelin
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.