Förra året ökade den svenska exporten av läkemedel och medicinska produkter, trots pandemin, det visar en ny rapport från Swecare.
Svensk export av läkemedel och medicinteknik ökade 2020
Mest läst i kategorin
Branschorganisationen Swecare organiserar företag inom läkemedel, medicinteknik och medicintekniska produkter. Bland sina medlemmar har de gjort en enkätundersökning om hur exporten gått under 2020.
Under pandemiåret 2020 har affärerna för många svenska exportföretag i princip tvärstannat, för hälsoföretagen har det dock gått bättre. Swecares medlemmar har upplevt problem med kontaktskapande och att hitta nya kunder, sådant är svårt när man inte kan träffas. Dessutom har vården, som köper läkemedlen och medicintekniken, varit upptagen av pandemin.
“Det har inte funnits möjligheter att intressera sig för till exempel nya cancerläkemedel när vården är helt fylld av covid-patienter. Det handlar om fokus. Som i Indien nu, där handlar allt om syrgas”, säger Maria Helling, vd för Swecare till Svenska Dagbladet.
Har klarat pandemin bra
Trots problemen att träffa kunder konstaterar hon att bolagen ändå har klarat pandemin bra. Hon säger att företagen har en god anpassningsförmåga och kreativitet och att Sverige har ett gott varumärke för hälsoprodukter.
Under 2020 uppgick värdet av exporten av farmaceutiska och medicinska produkter till 115 miljarder kronor. Enligt Statistiska centralbyrån var det den näst största exportgruppen efter fordon för vägar, där uppgick värdet av exporten till 191 miljarder kronor.
Värdet av exporten av medicinska instrument och apparater uppgick under 2020 till 8,8 miljarder kronor och exportvärdet av elektromedicinska instrument och apparater uppgick till 1,6 miljarder kronor.
Negativt främst för små bolag
Två av tre företag uppgav i Swecares enkät att pandemin har haft negativa effekter, ändå svarade 58 procent att exporten ökade under 2020.
Det är särskilt de mindre, nyare bolagen som är inne i en känslig fas och håller på att bygga upp sitt kontaktnät, som har haft det svårt. Det har gjort att Swecare och bolagen har testat nya sätt att nå kunderna.
“Vi har till exempel genomfört vår första exportfrämjande resa digitalt, till USA. Det var också intressant. Socialminister Lena Hallengren var med, berättar Maria Helling för SvD.
61 av Swecares 110 medlemsföretag svarade på enkäten.
Läs mer: Investerare tror på medtech, digitalisering och Life Science
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.