När det handlar om att landa det där drömjobbet krävs det givetvis mycket arbete. Men det gäller även att lita på turen. Vissa har mer tur än andra sägs det. Det kanske ser ut så men ofta handlar det om att de tursamma personerna följer den där magkänslan mer än andra och inte heller ger …
Det började med massuppsägningar. Nu avser Elon Musk att fortsätta maximera produktivitet och effektivitet än mer genom att utöka arbetsveckan. Men det finns ett stort problem. Det fortsätter att storma kring Elon Musk och hans skötebarn Department of Government Efficiency, DOGE. Efter en intensiv start fortsätter Musk att rensa upp bland USA:s offentliga utgifter. Nu …
Osäker på vilken utbildning du ska välja? Försvar, vård och teknik är områden där jobben väntar – medan andra yrken innebär tuff konkurrens. Krig i Europa, en global klimatomställning och AI-revolutionen – det är inga småsaker som formar framtidens arbetsmarknad. Enligt Ulrika Hargö, utbildningschef på Nackademin, är det framförallt tre områden som lär dominera i framtiden. …
Det senaste inom arbetslivet är inte att vara utbränd. Det är att vara “boreout” – helt enkelt att vara uttråkad på jobbet. Flexibla arbetstimmar med hybrida arbetsplatser. Allt fler lider av “boreout” Vissa dagar kanske du jobbar hemifrån och inte träffar några kollegor. Den nya trenden inom arbetslivet är att vi helt enkelt är uttråkade, …
Anser du dig vara lätt att prata med, eller finner du dig allt för ofta i obekväma sociala situationer? Då är det här frågan du inte vill ställa. Alla gör det. Trampar i klaveret. På festen. Jobbet. Förskolan. Och detta trots att vi väl känner till de minerade områdena. Det vill säga, frågorna som är …
Onsdag i mars. En dag som alla andra eller? Nej, verkligen inte om vi vänder oss till forskningen, som visar vilken dag vi mår som allra sämst. Det fanns en tid då begreppet “lill-lördag” var lika säkert och hoppfullt som amen i kyrkan. Och kanske är du en av dem som fortsatt tillber onsdagar. Grattis. …
Vissa chefer får sina team att prestera på topp medan andra mest orsakar frustration. Vad är det som skiljer dem åt? Att vara en inspirerande ledare handlar inte om medfödd karisma eller att ha den perfekta strategin. Det menar forskaren Adam D. Galinsky, som i en artikel i Harvard Business Review skriver att alla ledare …
Vem vill inte ha mer engagerade, motiverade och lojala anställda? Det behöver varken kosta pengar eller kräva stora insatser. En enkel mening kan räcka. Många arbetsgivare försöker både locka och behålla personal med löneförhöjningar, förmåner och gratis kaffe. Men enligt ledarskapsexperten Paula Davis, grundare av The Stress and Resilience Institute, är en av de mest …
Mark Cuban är en av världens mest framgångsrika entreprenörer, känd för sina värdefulla investeringar. Han äger NBA-laget Dallas Mavericks och är ständigt medverkan i tv-programmet Shark Tank, amerikanske motsvarigheten till Draknästet. Genom sin långa karriär har han byggt upp en enorm förmögenhet och insikter om vad som krävs för att lyckas. Tidigare har han predikat …
Enligt miljardären Warren Buffett är det en specifik förmåga som skiljer riktigt framgångsrika människor från resten. För en sisådär 20 år sedan gav Warren Buffett ett karriärråd till Melinda French Gates som hon fortfarande lever efter. “Warren Buffett sa till oss: ”Hitta din bullseye, det du verkligen vill fokusera på, och låt resten falla bort. …
Vissa berättar allt. Andra är tysta som möss. Oavsett hur mycket , eller lite du berättar om ditt privatliv på jobbet bör du dock vara medveten om att det kan påverka din arbetssituation och karriär. Alla gör det – bara olika mycket. Men vad är egentligen bäst: att dela med sig av den privata sfären …
Att söka jobb är redan en krävande process. Än värre blir det när en betydande del av jobbannonserna inte finns på riktigt. Det ska handla om spökjobb – en jobbannons för en tjänst som egentligen inte ska tillsättas. “Det innebär att en platsannons faktiskt inte innehåller ett riktigt jobb eller att jobbet redan är …
Varför inte låta AI träna upp chefer på arbetsplatserna istället, och därmed spara dyrbar tid. Nu satsar bolagen på att låta robotar lära upp cheferna. Att träna upp anställda kostar mycket, både i pengar och tid, för bolagen. Ju högre upp på stegen en anställd klättrar, desto mer resurser avsätter bolagen ofta i att vässa …
Framgångsrike företagaren och miljardären avslöjar trollformeln till succé i affärer, relationer och vad som helst. Genom att kombinera en långsiktig vision med en kortsiktig taktik når du dina drömmars mål. Det låter kanske enklare än vad det är men enligt Ron Shaich, grundare och tidigare styrelseordförande och verkställande direktör för Panera Bread, handlar det både …
Några knäcker aldrig nöten. Andra briljerar och skriver in sig i historieböckerna. Men vad innebär det egentligen att vara smart – och hur mäter vi intelligens på ett rättvist sätt? Smart – på riktigt? Vare sig du tror dig ha ett högt IQ eller ej, är frågan om intelligensens vara och icke vara allt jämt …
Förr var det jobbsökare som oroade sig för att bli “ghostade” av arbetsgivare. Nu är rollerna omvända. Det börjar med en jobbansökan. Kanske en intervju. Kanske till och med ett jobberbjudande. Sedan – tystnad. Kandidaten svarar inte på mejl och dyker inte upp på första arbetsdagen. Detta fenomen kallas “job ghosting” och har blivit allt …
Gen Z får ofta kritik för att vara lata, oengagerade och ointresserade av traditionellt arbete. De beskylls för att undvika hårt arbete, ha för höga krav på flexibilitet och prioritera balans mellan jobb och fritid. I takt med att fler arbetsgivare kräver närvaro på kontoret har en ny trend vuxit fram bland unga anställda: “task …
Alla gör misstag – även världens främsta investerare. Som tur är hade Buffett en legendarisk affärspartner som kunde lära honom ett och annat om livet. Misstag är en del av affärer, investeringar – och livet. Det har Buffett fått lära sig den hårda vägen. Men att sitta och grubbla över dem istället för att agera …
Att kunna kallprata på jobbet är en viktig färdighet, men för många kan det kännas obekvämt. Kommunikation är en grundläggande del av arbetslivet, och småprat spelar en viktig roll för att skapa en trivsam miljö. Att kunna kallprata på ett naturligt sätt är dock inte alltid självklart, speciellt efter en tid av distansarbete då många …
Aktier, fonder eller fastigheter? Glöm det – den bästa investeringen du kan göra just nu kostar nästan ingenting. Det menar miljonären och författaren Grant Sabatier. Grant Sabatier är en ekonomiskt oberoende entreprenör som nådde finansiell frihet vid 30 års ålder genom att investera i indexfonder. Han har länge förespråkat passiv investering i breda aktiemarknadsfonder och …
En chef har stor påverkan på arbetsmiljön och kan vara en nyckel till framgång – men också en källa till frustration. Att vara chef innebär ett stort ansvar och kräver en balans mellan att motivera, vägleda och fatta beslut. En bra ledare kan skapa en inspirerande arbetsmiljö där medarbetare trivs och utvecklas. Men när ledarskapet …
Hur trygg känner du dig på jobbet? En ny undersökning visar att arbetsmiljön på svenska arbetsplatser har blivit bättre – men risker kvarstår. Svenska arbetsplatser har blivit tryggare. Det visar en färsk undersökning från mjukvaruföretaget EcoOnline, som för tredje året i rad kartlagt hur anställda upplever sin arbetsmiljö. Var femte känner sig inte säker En …
Hur mycket ska man egentligen styra sina barns vägval? Så här ser bankchefen Brian Moynihan på föräldraskap och karriärval. Vid ett event i Washington berättade Brian Moynihan, vd för Bank of America, om sina erfarenheter som företagsledare och pappa – och varför han aldrig försökte styra sina barns karriärval. Låt dem bestämma Brian Moynihan har …
Diskussionen om introverter och extroverter har pågått länge. Men är det verkligen rimligt att det bara finns två typer? I många år har vi kategoriserat människor som antingen introverta eller extroverta, men verkligheten är sällan så svartvit. Många befinner sig någonstans mitt emellan – de är ambiverta. Dessa personer har en unik förmåga att balansera …
Kallprat är en del av vardagen, vare sig vi gillar det eller inte. Vi möter det på jobbet, i sociala sammanhang och till och med i vardagliga interaktioner med främlingar. Trots att det ofta uppfattas som ytligt eller obekvämt, spelar småprat en viktig roll i att bygga relationer och skapa en positiv atmosfär. När det …
Är det dags att släppa prestationshetsen? Forskning visar att en mer balanserad inställning gör dig bättre på både jobb, idrott och entreprenörskap. Vi matas ständigt med budskap om att vi ska gå ”all in”, bränna broarna bakom oss och jobba hårdare än alla andra. Men verkligheten är väl ändå mer komplicerad än så? Steve Magness, …
Den som vill lyckas ekonomiskt i livet bör slå vakt om kärleken – men inte till pengar. Det ena ger det andra för den som navigerar rätt, enligt guru. Paul McKenna, känd hypnotisör och självhjälpsguru, är aktuell med en ny bok: Power Manifesting. Han har sysslat med sina nästan religiösa coachning i 30 år och …
Vissa hotar med trista konsekvenser om anställda inte kommer tillbaka till kontoret. Andra har ett något mer lockande tillvägagångssätt. Hybridjobb och distansarbete har blivit en vattendelare i arbetslivet. Medan storbolag som JPMorgan, Amazon och Dell har valt att mer eller mindre tvinga sina anställda tillbaka till kontoret – går techföretaget Cameo en annan väg. Stor …
Att nå toppen i karriären kräver hårt arbete, beslutsamhet och rätt strategier. Någon som exemplifierar det är Ursula Burns. Hon blev historisk som den första svarta kvinnliga vd:n för ett Fortune 500-företag när hon tog över Xerox 2009. Hennes resa från en enkel bakgrund till en av världens mest inflytelserika affärskvinnor präglades av en enkel …
Konflikträdd och undvikande? En riktig elaking eller bara en expert på utskällningar? Vilken chef är egentligen den värsta? Åsikterna om hur en bra chef bör vara är många. Ska denne vara bufflig, snäll – eller kanske en mix av båda? Är det en bra analytisk förmåga som är nyckeln – eller handlar det helt enkelt …
Hälften av alla jobb syns aldrig – så hur hittar man dem? Experten förklarar hur du tar dig in på den dolda arbetsmarknaden. Letar du jobb genom platsannonser? Då missar du mer än hälften av alla möjligheter. En stor del av alla tjänster tillsätts innan de ens hinner ut på arbetsmarknaden – genom kontakter, spontanansökningar …
Det är inte fel att skryta om sig själv. Men det gäller att göra det på rätt sätt. Annars slår det tillbaka på dig själv, hävdar en forskare. Utgångspunkten är den här; människor älskar att prata om sig själva. Sedan kvittar det om det är på dejter, på jobbet eller – inte minst – på …
Att starta eget företag är både en dröm och en utmaning för många. Det krävs mod att ta steget från en trygg anställning till att stå vid rodret för sitt eget företag. Men på vägen finns det många hinder och fallgropar som kan stå i vägen för din framgång. Även erfarna entreprenörer gör misstag, och …
När Bill Gates var 20 år gammal och studerade på Harvard University, befann han sig i ett av de största vägvalen i sitt liv. Han älskade universitetet och trivdes med att vara en del av en intellektuell gemenskap. Men samtidigt visste han att han var vid ett vägskäl: skulle han stanna och slutföra sina studier, …
I techvärlden har flera stora bolag börjat använda ”underprestation” som svepskäl för att säga upp personal. Nu avslöjar en tidigare HR-chef på Microsoft hur du skyddar dig. Det regnar prestationsbaserade varsel från alla håll och kanter. Företag som Microsoft, Meta, Amazon och Intuit har på senare tid gjort sig av med tusentals anställda under förevändningen att …
Att känna avundsjuka gentemot andra människor följer med oss i alla åldrar. På jobbet kan det dock ställa till problem med kollegorna. Här följer några konkreta tips hur du blir av med avundsjukan på arbetsplatsen. Vi känner avundsjuka när det går bättre för någon annan. Det börjar redan när vi som barn ser på våra …
Att minnas namnet på människor kan verka proffsigt och ger också politiker och chefer en maktposition. Det gäller dock att hitta en balans – eller riskera att verka tjatig och påträngande. Du presenterar dig och personen minns genast ditt namn. Proffsigt och snyggt. Inga konstigheter. Upprepar namnet alltför ofta Personen upprepar ditt namn gång på …
Att bygga framgång kräver mer än bara hårt arbete. Det handlar också om att göra kloka val och hitta den väg som passar en bäst. Många framgångsrika entreprenörer vittnar om vikten av att ta rätt beslut i rätt tid, och Desmond Lim, medgrundare och vd för företaget Workstream, är ett utmärkt exempel på detta. Hans …
Dyk inte upp för sent, ägna dig inte åt annat och dominera inte. Tre råd för nästa jobbmöte. Det finns fler – du har dem nedan. Etikettexperten Arden Clise delar med sig av de vanligaste misstagen människor gör under jobbmöten. Hos Business Insider listar hon åtta av de vanligaste felen vid gör när vi har …
Generation Z effektiviserar sina arbetsdagar med ChatGPT, Perplexity och andra AI-verktyg – och det ger dem en klar fördel på arbetsmarknaden. För den yngre arbetskraften har AI blivit både en livsstil och en arbetsstil. Enligt en Google-undersökning använder 93 procent av alla unga anställda minst två AI-verktyg i veckan. Halverar arbetsbelastningen “AI halverar min arbetsbelastning”, …
Steve Ballmer är idag en av världens rikaste personer. Det kan han tacka andelen på 4 procent i Microsoft som han fick av Bill Gates. Steve Ballmer blev tidigt en del av Bill Gates innersta krets, hoppade som tjugofyraåring av Stanford Business School och anställdes av Microsoft. Ballmer tog senare över vd-stolen av Gates. Steve …
Känner du dig ensam? Det är du inte den enda som gör. Ensamhet är nämligen ett växande folkhälsoproblem världen över. Enligt en global undersökning från Gallup uppgav en av fem personer att de kände sig ensamma under större delen av dagen. Isolering kan leda till negativa hälsoeffekter som ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar och psykisk ohälsa, …
Under en längre tid har företagsledare hyllats för att vara empatiska, lyhörda lagspelare. Men nu blåser nya vindar. Under pandemin och de ekonomiska krisåren efteråt fick många företagsledare anpassa sig till en mer människocentrerad ledarstil. Fokus låg på att skapa en bra arbetsmiljö, ha förståelse för oroliga anställda och ordna ett mer inkluderande arbetsklimat. Men …
Framtidens arbetsmarknad förändras i rekordfart. Två femtedelar av dagens kompetens kan blir föråldrad till 2030. Den som tror att dagens arbetsliv ser likadant ut om fem år kan komma att få en smärre chock. Åtminstone om man ska tro rapporten Future of Jobs Report 2025 från World Economic Forum. Enligt den kommer 39 procent av …
Bill Gates och Steve Jobs är två av de mest inflytelserika personerna inom teknikens historia. Genom Microsoft och Apple revolutionerade de datorvärlden och lade grunden för den digitala eran vi lever i idag. Trots att de ofta betraktades som rivaler, delade de en ömsesidig respekt – men också en hel del meningsskiljaktigheter. En av de …
Vi matas ständigt med råd om hur vi ska lyckas i arbetslivet. Men tänk om råden vi lyssnar på faktiskt gör mer skada än nytta? “Inget är svårare att ta död på än en dålig idé”, skrev Julia Cameron i sin bok The Artist’s Way från 1992. Dåliga idéer har en förmåga att överleva och …
AI har på kort tid förändrat hela vår värld. Från hur vi arbetar till hur vi kommunicerar och löser problem. Hur ska den användas för bästa effekt? Men för att få ut det bästa av en AI-modell är det viktigt att du ger tydliga och välstrukturerade instruktioner. Ett effektivt sätt att tänka på detta är …
Gen Z, som vuxit upp i en digital värld med hetsiga informationsflöden och höga förväntningar, möts ofta av kritik från äldre generationer. Debatten om ungas arbetsmoral blossar upp gång på gång. De kallas lata, bortskämda och ovilliga att arbeta hårt. Men många unga menar att det inte handlar om ovilja – utan om att spelreglerna …
Drömmen om tidig pension har lockat många människor genom åren. Jamal Robinson från USA är inget undantag. Han visste redan vid 17 års ålder att han ville pensionera sig så tidigt som möjligt, säger han till CNBC Make It. Hans uppväxt kantades av ekonomiska utmaningar, vilket fick honom att inse vikten av att tjäna och …
Slippa pendla, jobba i mjukisbyxor och få mer tid över till livet – alla faktorer som borde dämpa stressnivån. Ändå visar det sig vara tvärtom. Enligt en undersökning från Great Place to Work från 2023 arbetade 37 procent av svenskarna helt eller delvis på distans. 44 procent kunde i sin tur tänka sig att byta …
Prislapp på över en miljard kronor? Inga konstigheter. Dubai storsatsar med nya drömbostäder i miljardklassen som ska få ännu fler ultrarika att flytta dit. Förenade arabemiraten är den nya rikemansoasen i världen, för miljonärer som inte vill betala inkomstskatt och få en rad andra förmåner. Lockar rika till Dubai Då gäller det samtidigt att locka …