Dagens PS

Anställda: Helt okej att chefen tjuvlyssnar 

Chefen övervakar och tjuvlyssnar på anställda
En övervakande chef? Helt okej, tycker många anställda (Foto: Robin Haldert/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 23 aug. 2024Publicerad: 23 aug. 2024

Överraskande många är beredda att låta arbetsgivaren övervaka deras jobbmejl och chattar. Och tur är väl det – för övervakningen spås öka lavinartat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Undersökningen kommer från Qualtrics och utfördes i både USA, Asien och Europa. 

Den visar att en oväntat stor skara anställda tycker det är helt okej att deras arbetsgivare övervakar deras digitala kommunikation – så länge det håller sig inom arbetsplatsens ramar. 

Men vad händer egentligen när gränsen för övervakning suddas ut?

Ja till övervakning

43 procent säger att de är okej med att deras arbetsgivare övervakar deras arbetsrelaterade mejl och chattmeddelanden. 

Anledningen? Många tror att det kan hjälpa företaget att snabbare identifiera och lösa problem på arbetsplatsen – som stress eller låg arbetsmoral.

Qualtrics chefspsykolog Benjamin Granger menar att dessa resultat är mycket högre än vad HR-ledare tidigare förutspått. 

“Om du är på en arbetsdator och under arbetstid, är många medarbetare mer bekväma med att företaget lyssnar”, säger han till Fortune.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Ökar lavinartat 

Övervakningen av anställda har redan ökat kraftigt i Sveriges alla branscher de senaste åren, och spås öka ännu mer. Åtminstone enligt digitaliseringsexperten Mattias Beijmo

De närmsta åren kommer den att “öka lavinartat”, säger han till Kollega

Detta beror dels på att tekniken är så pass utvecklad, men också på att fler anställda känner sig okej med att arbetsgivaren övervakar dem när allt fler jobbar på distans. 

Här går gränsen 

Trots att många anställda verkar vara okej med att chefen tjuvlyssnar under arbetstid, är det en helt annan historia när det kommer till övervakning av deras privatliv. 

Enligt Granger dras en tydlig gräns när det gäller aktiviteter utanför jobbet. Övervakning av sociala medier är exempelvis inte okej – även om det sker anonymt. Här sjunker bekvämligheten dramatiskt.

Det är en balansgång för arbetsgivarna, menar Granger. Han påpekar att om övervakning görs på fel sätt kan det skada relationen mellan arbetsgivare och anställda allvarligt. 

ANNONS

“Förlorar du förtroendet, riskerar du att förlora din verksamhet”, varnar han.

Ändå visar en annan undersökning som Ingenjören skriver om, att 50 procent av världens stora företag använder någon typ av mätteknik för att se vad deras anställda gör. Det kunde dels handla om analys av mejl – men också av sociala medier. 

Och det var för 6 år sedan. 

Kan skada företagens rykte?

Risken är dock att gränsen mellan jobb och privatliv blir suddig.

Trots att en stor del av medarbetarna verkar vara bekväma med övervakning, påpekar Atlanta-baserade ledarskapscoachen och entreprenören Jay McDonald att ett enda felsteg kan få allvarliga konsekvenser för ett företags rykte. 

“Förtroende är limmet mellan en anställd och en arbetsgivare. Om något du gör när det gäller övervakning eller AI skadar det förtroendet, så riskerar du att förlora inte bara medarbetarna utan också kunderna”, säger han.

AI och passiv övervakning 

ANNONS

Granger ser dock en framtid där så kallad “passiv lyssning” – där anonymiserad data samlas in utan att pekas ut på individnivå – kan bli ett kraftfullt verktyg för företag att förstå sina medarbetares utmaningar. 

Istället för att bara lita på traditionella enkäter kan AI hjälpa till att fånga upp signaler om exempelvis utbrändhet eller bristande engagemang som annars skulle gå obemärkt förbi.

Men även om tekniken finns där, är det avgörande att företagen är öppna och transparenta kring hur de tänker använda den. 

Granger rekommenderar att företag som funderar på att införa sådana program gör det gradvis och med medarbetarnas samtycke. 

“Om de ser ett värde i det, kommer de att bli mer bekväma med det över tid”. 

Läs också:

Svensk e-handel ett “klassamhälle”. Dagens PS

Anställda förlorar jobbet – vd höjer sin lön med 56 procent. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
Egen rådgivning för egenföretagare

Egen rådgivning för egenföretagare. För dig som är egenföretagare ser vardagen och arbetslivet lite annorlunda ut jämfört med en anställd. Därför har Unionen Egenföretagare en speciell medlemslinje för egenföretagare.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS