Under förra året satte lyxkonglomeratet LVMH nytt försäljningsrekord. Men det finns utmaningar, och de kan härledas till en specifik dryck.
Drycken som ger lyxjätten huvudvärk
Mest läst i kategorin
Han driver bolaget som alltid tycks landa på fötter oavsett pandemi, krig och finansiell kris. Fjolåret var förstås inget undantag.
Under 2023 kunde LVMH:s vd Bernard Arnault glädjas åt en försäljning som ökat med 9 procent till 86,2 miljarder euro, och en organisk tillväxt på 13 procent.
Med det sagt har även en mångmiljardär utmaningar, och den stavas i det här fallet starksprit.
Boven i dramat
Närmare bestämt då: konjak.
En titt på de organiska försäljningssiffrorna i LVMH:s vin- och spritdivision visar att de dalade med 4 procent under 2023, skriver The Drinks Business.
Med inflation och dämpad efterfrågan i de största exportmarknaderna, USA och Kina, hade Hennessy ett dåligt år.
De, i likhet med många andra återförsäljare, brottades även med höga lager, vilket Dagens PS i oktober kunde rapportera.
LVMH:s spritdivision hade då tappat 14 procent, motsvarande närmare 1,6 miljarder dollar – 17 miljarder kronor under sitt tredje kvartal.
Senaste nytt
Framtiden oviss
Att konjaken just nu hänger löst råder det ingen tvekan om. Även konkurrenten Rémy Cointreau drogs med ett överlager i fjol, vilket drog ned deras försäljning – konjak specifikt.
Någon ljusning för räkenskapsåret 2024/25 är dessvärre inte att vänta.
Framtiden är därmed oviss för konjak när årets fattigaste månad går mot sitt slut.
Relaterad läsning:
Missa inte:
Från skräp till skatt: Nu är din gamla dator guld värd
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.