Under förra året satte lyxkonglomeratet LVMH nytt försäljningsrekord. Men det finns utmaningar, och de kan härledas till en specifik dryck.
Drycken som ger lyxjätten huvudvärk
Mest läst i kategorin
Han driver bolaget som alltid tycks landa på fötter oavsett pandemi, krig och finansiell kris. Fjolåret var förstås inget undantag.
Under 2023 kunde LVMH:s vd Bernard Arnault glädjas åt en försäljning som ökat med 9 procent till 86,2 miljarder euro, och en organisk tillväxt på 13 procent.
Med det sagt har även en mångmiljardär utmaningar, och den stavas i det här fallet starksprit.
Boven i dramat
Närmare bestämt då: konjak.
En titt på de organiska försäljningssiffrorna i LVMH:s vin- och spritdivision visar att de dalade med 4 procent under 2023, skriver The Drinks Business.
Med inflation och dämpad efterfrågan i de största exportmarknaderna, USA och Kina, hade Hennessy ett dåligt år.
De, i likhet med många andra återförsäljare, brottades även med höga lager, vilket Dagens PS i oktober kunde rapportera.
LVMH:s spritdivision hade då tappat 14 procent, motsvarande närmare 1,6 miljarder dollar – 17 miljarder kronor under sitt tredje kvartal.
Senaste nytt
Framtiden oviss
Att konjaken just nu hänger löst råder det ingen tvekan om. Även konkurrenten Rémy Cointreau drogs med ett överlager i fjol, vilket drog ned deras försäljning – konjak specifikt.
Någon ljusning för räkenskapsåret 2024/25 är dessvärre inte att vänta.
Framtiden är därmed oviss för konjak när årets fattigaste månad går mot sitt slut.
Relaterad läsning:
Missa inte:
Från skräp till skatt: Nu är din gamla dator guld värd
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.