Bakom den synnerligen anspråkslösa annonsen på Marketplace, döljer sig en av den klassiska båtvärldens absolut ballaste yachter.
Yachten som är ulven i fårakläderna
Mest läst i kategorin
Annonsen passerar obemärkt förbi i skrollandet.
En vit större motorkryssare som ser ut att ha haft sina bästa dagar och som inte väcker något som helst intresse eller ha-begär.
Men när jag av någon anledning ändå ger texten 15 sekunder, stannar jag upp. Här döljer sig något. Något som på många, många sätt gör annonsen mer än läsvärd.
Leksakerna som världens rikaste omger sig med, har för det mesta en ovanligt kort tid i strålkastarljuset. Lika omåttligt uppmärksammade och populära de är som nya – lika iskalla och bortglömda är de några år senare när trenderna har vänt.
Detta gäller självklart allra främst konsumtionsprodukter som snabbt ändrar sig efter trender, marknadsrörelser och mode. Och bland dessa finns också lyxmarknaden av både bilar och båtar.
Snabbt och bekvämt
Innan börskraschen 1929 var det allra hetaste mode att sommartid ta båten till jobbet på Wall Street. Från sommarställen kring New York gick det en strid ström av snabba och bekväma motorkryssare in till bojar eller bryggplatser vid New York Yacht Club anläggning.
En av de absolut snabbaste var den låga och slanka Vampire. En extrem yacht inriktad enkom på att så snabbt och bekvämt ta sig ägare fram till Manhattan och jobbet.
Känd beställare
Yachten var byggd av Henry B Nevins på beställning av tidningsmagnaten och publicisten Ralph Pulitzer. Ombord fanns det inget lull-lull. I mitten ett stort motorrum, som rymde två Wright Typhoon V12:or på 650 hk styck.
Akter därom en liten salong med toalett och bekväma sittplatser för mr Pulitzer och hans eventuella gäster.
För om motorrummet fanns den rymliga bryggan där ömsom yachtens kapten, ömsom Ralph Pulitzer själv stod och styrde.
De dubbla V12:orna var av allra senaste snitt och gav den 66 fot långa yachten fartresurser på upp emot 40 knop och var därmed bland de allra snabbaste i Long Island Sound.
Under 1920-talets sista år, var flottan av dessa snabbgående commuters ganska så stor. Men under depressionen sjönk vill-ha-värdet i botten och det var inte så många som överlevde till modern tid. I synnerhet inte många av de allra mest extrema.
Ödets vägar
Hur nu vägarna har gått – från den sköna sommaren 1929, genom depressionens tunga år och fram tills i dag – det återstår att reda ut.
Faktum är dock, att en av de allra ballaste, Ralph Pulitzers underbara 66-fotare Vampire har överlevt. Den ligger dessutom i dag i Europa.
Ödet har puttat henne över Atlanten, klätt henne i en hyfsat smakfull med supertråkig överbyggnad men samtidigt hjälpt henne att överleva.
I dag heter hon New Yorker och är till salu. 160 000 pund står det på hennes prislapp och faktum är att det är också i England hon numera finns.
Så vill du ha ämnet till en av Europas ballaste snabbgående klassiska båtar, så söker du på Henry B Nevins på Marketplace och köper hem henne.
Jag lovar att vi kommer hjälpa dig att få ordning på henne.
Här hittar du annonsen på Facebooks Marketplace.
Vill du köpa en färdig klassiker istället? Kolla in denna. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.