När Nimbus, Axopar och de andra nordiska båtmärkena trodde att de hade rott hem nischen trygga, stora, skyddade mittpulpetbåtar, kastar sig Windy in i leken.
Windy: Utmanaren i äventyrsklassen
Mest läst i kategorin
Aldrig får man vara riktigt glad.
Den gemensamma tanken tänktes nog hos marknadscheferna av båttillverkarna Nimbus, Axopar och XO när nyheten kom att Windy skulle ge sig in i kampen om kunderna i ett nytt segment.
För i klassen stora styrpulpetare för idoga äventyrsmänniskor i skärgården, trodde de nog att de var säkra. Markadsavdelningen på bolaget hade dock också sett den nishen och givit sina konstruktörer uppgiften att skapa en konkurrent.
Ny konkurrent
Windy SR38 heter den, och är en potent mittpulpetbåt på 38 fot.
Som med märkessyskonen Windy 37 Shamal and Windy 34 Alizé är exteriören ritad av den världsberömde norske designern Espen Øinø.
Inredningen har ritats av brittiska Design Unlimited, Sunseekers hovleverantör av smarta och snygga inredningslösningar.
Fylld med detaljer
Båten är därför fylld av kluriga och snygga detaljer och finesser, som på många sätt känner att utmana de andra klasskonkurrenterna rejält.
För farten framåt finns två lösningar.
Antingen väljer du dubbla Volvo Penta D6-440 DPI-dieslar eller dubbla 450 hkr Yamaha XTO V8 eller 400 hkr Mercury Verado.
Det är också utombordsalternativen som Windy själva mest tror på.
Delvis på grund av att toppfarterna närmar sig 50 knop, men också all den plats som vinns ombord där inombordsmotorerna annars skulle ha bott.
Premiär blir det på Fort Lauderdale Boat Show hösten 2024.
Läs mer:
Om Windys 34-fotare Alizé här (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.