Elektrifieringen har nått långt inom bilindustrin, och har även börjat få fotfäste inom båtvärlden. Nu kommer en hybridbåt från Volvo Penta och franska Groupe Beneteau.
Volvo Penta och Beneteau lanserar hybridbåt
Mest läst i kategorin
Stora, tunga motorbåtar är i regel bränsletörstiga, vilket framstår som allt mer omodernt i en värld med stigande bränslepriser och en tilltagande miljömedvetenhet.
Volvo Penta är en av de främsta tillverkarna av marinmotorer, och har nu tagit fram en möjlig lösning tillsammans med ett av världens största båtvarv Groupe Beneteau.
Resultatet av projektet är konceptbåten Jeanneau NC 37 Hybrid, som är bestyckad med en drivlina som kombinerar diesel- och eldrift.
Ett beprövat system
Båten är i grunden en helt vanlig Jeanneau NC 37, vilket är en knappt 12 meter lång familjecruiser.
Drivlinan är vad som kallas en parallellhybrid, vilket betyder att båten kan drivas framåt på kombinerad el- och dieseldrift, eller på ren eldrift eller ren dieseldrift.
Detta är den första gången som Volvo Penta och Beneteau har byggt en hybridbåt i familjeklassen, men systemet har redan testats över flera tusen sjömil i andra applikationer.
En blandning av gammalt och nytt
Systemet består av två stycken helt vanliga Volvo Penta D4-dieslar på 320 hästkrafter vardera, som driver båten via ett par DPI-drev.
På axeln mellan respektive drev och dieselmotor sitter det en elmotor på 80 hästkrafter, som kopplas i och ur med en frihjulskoppling.
Elmotorerna är anslutna till ett batteripaket på 67 kWh, som är placerat under kojerna i två av båtens kabiner och väger runt 600 kilo.
Sammanlagt adderar hybridsystemet runt 900 kilo till båtens totalvikt.
Öppnar nya möjligheter
Den mest uppenbara fördelen med en hybridbåt är att man i låga farter, exempelvis i hamnar och trånga farleder, kan glida runt på ren eldrift och då slippa både motorljud och avgaser.
Elmotorerna kan däremot också bidra till ökad effektivitet i högre hastigheter, bland annat genom funktionen Electric Boost som bidrar med extra kraft vid hård acceleration.
Denna funktion kan i framtiden leda till att hybridbåtar kan utrustas med mindre, snålare förbränningsmotorer utan förlorad prestanda.
Det stora batteriet öppnar också för att man kan använda eldriven komfortutrustning, exempelvis kylskåp, TV eller AC, utan att koppla in landström eller köra ett diesel-elverk.
Detta är särskilt användbart för oss svenskar, som ofta tillbringar flera nätter i sträck i naturhamnar utan att besöka marinor.
Ren eldrift i låga farter
På ren eldrift har båten en toppfart på 10 knop, och batteriet är tillräckligt stort för en räckvidd på 15 sjömil om man håller 5 knop.
Redan i 7 knop sjunker dock räckvidden till bara 7 sjömil, och fordras snabbare framfart över längre sträckor väcker man således med fördel dieselmotorerna till liv.
Har man verkligen bråttom väljer man Power-läget, där diesel- och elmotorerna jobbar tillsammans för maximal prestanda, och det är då möjligt att pressa upp båten i 35 knop.
Under de flesta förhållandena kommer dock troligtvis Hybrid-läget att vara det som funkar bäst.
Laddar batterierna under gång
I Hybrid-läget sköter elmotorerna fortfarande framdriften i låga hastigheter, medan dieselmotorerna vaknar till liv när man börjar närma sig planingströskeln.
Vid acceleration skjuter elmotorerna på för att båten snabbt och effektivt ska komma upp i fart.
När man väl har kommit upp i önskad hastighet står dieselmotorerna för hela framdriften, samtidigt som de laddar batteripaketet med upp till 60 kW.
Batteriet går även att ladda via landström med en inbyggd laddare på 20 kW, eller genom att köra dieselmotorerna i hamn.
Ett gott mottagande
Volvo Penta och Beneteau bjöd nyligen in ett flertal båttidningar för att testa den nya hybridbåten, och mottagandet blev mycket positivt.
Alex Smith från Motorboat and Yachting noterade exempelvis av hur sömlös övergången mellan el- och dieseldrift är, medan Kevin Falve från Boating imponerades av hur mycket lättare båten kommer upp i planing med Electric Boost-funktionen aktiverad.
Även om hybriddrivlinan förefaller ha många fördelar och fungera bra återstår det dock enligt Volvo Penta mycket utvecklingsarbete innan den är redo för volymproduktion.
När det kommer att gå att beställa en hybridbåt från Beneteau, och vad priset kommer att landa på jämfört med en motsvarande båt med traditionell drivlina, återstår således att se.
Läs även: Katamaranen som ska bli ännu grönare
Läs även: Vandaler sprejade miljardärs yacht
Läs även: Linjett 39: Årets bästa segelbåt för familjen
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.