Visste du att det faktiskt finns ett antal superyachter av internationell klass som seglat under svenskt ägarskap?
Svenska superyachter - här är de fem största
Mest läst i kategorin
Här är fem av de största jakterna som har eller haft svenskar som ägare.
Lambda Mar
Det kom som en överraskning när, i sammanhanget, lilla svenska Öregrunds Marinteknik fick beställningen på en superyacht av internationell storlek.
Varvet hade tidigare varit en välkänd leverantör av välbyggda yrkesbåtar. Men att gå från det till superyacht-industrin, var ett stort steg.
Senaste nytt
Svensk beställare
Beställaren var dessutom en svensk entreprenör som önskade en modern, snabb yacht för eget bruk. Yachten sjösattes 1994 och omtalades då som en av världens snabbaste superyachter.
Med dubbla MTU 396-dieslar på 3000 hk/st marchade Lambda Mar i goda 20 knop. Men när det brådskade på, kopplade kaptenen in mittmotorn, en Lycoming gasturbin på dryga 4000 hk.
Med den samlade kraften på 10.000 hk nådde den dryga 43 meter långa yachten hela 36 knop.
Idag är gasturbinen ett minne blott, liksom den svenska flaggan i aktern. Idag seglar hon med namnet O’Leanna på aktern och under grekisk flagg.
Octopus
När den svenske “okände” miljardären Roger Samuelsson köpte Microsoft-grundaren Paul Allens megayacht Octopus, var det många som höjde på ögonbrynen.
Vem var han? Och vad var det för yacht han köpt?
Byggd av Lürssen
Samuelsson har skapat sin förmögenhet genom företaget Scandinavian Health Ltd och verkar idag från Taiwan där han också bor.
Och Octopus, byggd 2003 av tyska familjeägda varvet Lürssen på beställning av Paul Allen, är med sina 143 m, en av världens megayachter och den största yachten någonsin med svensk koppling.
Dåtidens näst dyraste
Paul Allen, som grundade Microsoft tillsammans med Bill Gates, betalade 285 miljoner dollar för yachten, vilket också gjorde den till dåtidens näst dyraste.
Ombord bjuder yachten 12 gäster välkomna vilka sköts om av en besättning på 42 personer. Läckra gadgets ombord är ett garage för två helikoptrar, en stor glas-botten-pool och en ubåt för 10 personer.
Plus massor av leksaker för alla upptänkliga behov.
Lady Britt
Redan namnet klingar svenskt. Och det är mycket riktigt den svenske entreprenören Roger Warborns fru som fått stå “modell” för namnet på familjens superyacht.
Warborn har skapat och drivit upp den svenska smyckeföretaget Iduna och beställde den 63 meter långa yachten av holländska Feadship 2011 för den runda summan av 70 miljoner dollar.
Tjänar in sina kostnader
Idag går Lady Britt mycket på charter. Roger Warborns inställning är att en yacht både ska användas samt kunna dra in sina egna kostnader.
För en båt av Lady Britts storlek innebär det att den måste köra in i runda slängar 70 miljoner/år för att gå plus minus noll, vilket den har gjort sedan den byggdes.
Savannah
När svenske oljemagnaten Lukas Lundin, beställde den supermoderna yachten Savannah från holländska Feadship, var det med målet att skapa världens första hybrid-superyacht.
Varvet tog sig an beställningen med stort intresse och ingen möda sparades för att på alla sätt försöka skapa en bränslesnål, miljövänlig och effektiv yacht. Och målet nåddes.
Med basen i en dieselelektrisk huvudmaskin från holländska Wärtsilä som driver en ställbar propeller, samt ett relativt smalt skrov, nåddes en 30 procentig minskning av bränsleåtgången och sålunda en 30 procentig ökning av fartygets räckvidd.
Hypermodern och bränslesnål
Utöver de tekniska faciliteterna är Savannah på alla sätt designad för att vara en hypermodern och stilsättande yacht. Ombord på hennes 83,5 meter ryms god plats för de 12 gäster hon är byggd för.
Mest utmärkande är hennes under water-lounge där du lugnt kan titta ut genom fönstren under vattenytan på djurlivet som paraderar förbi utanför.
När djuren tröttat ut dig, kan du med en knapptryckning ändra lokalen till en biosalong.
Efter Lukas Lundin frånfälle går nu Savannah att chartra för 1 miljon dollar/vecka.
Southern Cross
Sverige fick sin första yacht av internationell klass i februari 1937 när dammsugarmagnaten Axel Wenner-Gren köper den 97 meter långa superyachten Southern Cross av amerikanen Howard Hughes.
Yachten hade byggts i Skottland 1930 för redaren och affärsmannen James Lyle Mackay, och sjösatts med namnet Rover på akterspegeln och var då en av världens största och mest luxuösa yachter.
Mackay dog ombord på yachten i Monte Carlos hamn 1932, varpå Hughes köpte henne.
Omfattande långresa
Under Axel Wenner-Grens ägo kom hon att göra en mycket omfattande världsomsegling då bland annat Indien, Siam, Singapore, Filippinerna, Japan och Kalifornien besöktes.
Dagen innan andra världskrigets utbrott, lämnade Wenner-Gren plötsligt Sverige ombord på Southern Cross för att ta sig till Bahamas och bosätta sig där.
Parets plötsliga avresa kombinerat med Axel Wenner-Grens diplomatiska fredsförsök, gjorde att både Wenner-Grens och Southern Cross blev svartlistade av USA.
Finns hon kvar?
Southern Cross beslagtogs så småningom av Mexikanska staten och sjönk i Vera Cruz hamn kring 1960. Det är i alla fall vad ryktet säger.
Kanske resterna av henne fortfarande finns kvar. Ska vi kolla?
Relaterade artiklar:
Läs mer om världens största superyachter här
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.