Dagens PS

Vinkris: Trenden som pressar producenterna

Den yngre generationen väljer i all högre utsträckning inte att skåla med vin.
Alkoholfritt framför vin, om Italiens unga får välja. (Foto:Unsplash)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 19 okt. 2024Publicerad: 19 okt. 2024

Rödvin eller vitt? Nej, den yngre generationen väljer alkoholfritt i glaset. Denna förändring tvingar Italiens vinproducenter att tänka om.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trenden “Sober October” får allt fler att avstå från alkohol under oktober månad, men den verkar ha fått fäste året runt.

Vinförsäljningen har tappat mark i både Frankrike och Italien, och det är inte enbart ekonomiska svårigheter eller klimatförändringar som driver utvecklingen, skriver Fortune.

Förändrade konsumtionsvanor

Carlo Flamini, expert vid den italienska vinunionens övervakningscenter, förklarar att de yngre generationerna har ett helt nytt förhållningssätt till alkohol.

“De konsumerar vin mer sporadiskt”, säger han, och tillägger att deras dryckesval oftast styrs av tillfället snarare än tradition.

Denna förändring har gjort att vin inte längre är den självklara drycken vid sociala tillställningar.

Istället ser vi en växande trend där allt fler väljer alkoholfritt eller drycker med låg alkoholhalt, vilket ytterligare pressar vinproducenter att tänka om.

ANNONS

Senaste nytt

Vin inte längre efterfrågat

En av dem som har anpassat sig till denna utveckling är Marzia Varvaglione, som driver familjeföretaget Azienda Vini Varvaglione i södra Puglia, Italien.

ANNONS

“När vi började märka trenden att alkoholfritt var på väg upp, tänkte vi allvarligt på det”, berättar hon.

Även om företagets specialitet är robusta röda viner som Primitivo di Manduria och Negroamaro, har de börjat experimentera med lättare alternativ.

I år lanserade de sitt första alkoholfria mousserande vin och spritz.

Vilket Varvaglione menar ett steg mot att möta den nya generationens efterfrågan på mer mångsidiga dryckesalternativ.

Även i Sverige

Även i Sverige märker Systembolaget ett stort intresse för alkoholfria alternativ, skriver SVT.

Systembolagets kategorichef, Anna Fellenius, menar att det är en ny norm och livsstil som växer fram.

Hon påpekar att fler väljer att avstå från alkohol.

Trend eller inte? Alkoholfritt är här för stanna säger Systembolagets kategorichef. (Foto: Johan Nilsson / TT)
ANNONS

Förra året såldes mer än 3 miljoner liter alkoholfritt, och även om pandemin fick försäljningen att sjunka något, ökar siffrorna stadigt igen.

Enligt Fellenius gäller det att förstå vad den yngre generationen efterfrågar.

Hon påpekar att alkoholkonsumtionen i Sverige minskar, men om det beror på de ökande alkoholfria alternativen går inte att säga.

Oavsett, säger hon, är den alkoholfria trenden här för att stanna.

Läs även: Franska dilemmat: Tomt i vinglaset – fullt i tanken? Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS