Aluminiumbåt-tillverkaren Viggo är känd för sina tuffa, grova högfartsbåtar. Men deras senaste konstruktion är något annat. Helt annat!
Viggos nya spår
Mest läst i kategorin
Det finns ingenting som bara sker. Allt har ett sammanhang och ett samband. I båtbyggeriet hos Viggo Boats i Öregrund pågår just nu ett mycket spännande båtbygge. En båt som inte liknar något annat Viggo byggt förut.
Men självklart har den inte kommit dit ur en idé från ingenstans.
Erik Wickgren som är VD på Viggo, har fler strängar på sin lyra än bara snabba aluminiumbåtar. Han är också djupt involverad i andra projekt med båtar som är den diametrala motsatsen till Viggo.
Med avstamp från förr
Det andra engagemanget bygger på ett konstruktionskoncept med långa, slanka linjer – en gång avmallade från en Ruben Östlund-ritad ruffbåt från 1935. En vacker dagbåt som självklart nu säljs med bland annat el.
Håkan Pettersson, som ritat och konstruerat Viggos alla båtar, har också fler strängar på lyran. Som född i en av ortens båtbyggarfamiljer har han vuxit upp med skärgården och båtar som är byggda för att verka där.
Samlad erfarenhet
Parar vi ihop dessa båda herrars hela båtkunskap och adderar sedan den kunskap som fanns på varvet på 1970-talet med sovjetisk bärplansteknik och allt vad som kommer där ur, är det inte ett dugg konstigt att Viggo nu prövar ett helt nytt spår.
Den nya båtens koncept är detsamma som på 1920-talets båtkonstruktioner. Ett långt och slankt skrov som med lång vattenlinje och en negativ stäv ska bli en effektiv konstruktion i vattnet.
Tyskt konstruktionskoncept
Båten byggd självklart i aluminium med teknik och kunnande plockade från bland annat ett tysk lättviktskonstruktionskoncept från 1970-talet.
Målet är att skapa en lättdriven och billig båt att äga. Med opålitliga bränslepriser har just bränslekostnaden blivit en mycket intressant faktor att arbeta med.
Erik Wickgren berättar att en av båtens stora målgrupper är de som kör mycket båt året om. Och sett till deras årliga bränsleförbrukning finns det mycket ekonomi att tjäna genom effektivare skrov.
Vilken drivlina som kommer finnas ombord när båten sjösätts, håller Viggo fortfarande hemligt. Men att gissa på el är nog ett ganska så hett spår.
Lär mer:
Historien om Hwila 25 (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.