I över 20 år har salongsbåten Veritas stått under renovering i sitt presenningsskjul. Nu har visionen slocknat och en ny visionär måste till.
Veritas III - Det historiska fyndet i allén
Mest läst i kategorin
Det börjar med en känsla någonstans i bakhuvudet. Åren av båtjagande har trimmat upp känselreceptorerna, så att de lärt sig reagera på vissa signaler.
Det behöver inte vara några direkt tydliga signaler. Det är små nyanser som gör att ett presenningshus börjar larma, och tillsammans får jaktinstinkten att vakna.
Utmed den gamla riksvägen har det under drygt två decennier stått ett grönt presenningshus lite inträngt bredvid en trädallé, som faktist är mycket pampigare än det hus som det leder in till.
Bra vindskydd
Tanken att placera huset just där, var nog god.
Med två rader träd som skydd mot nordanvinden, skulle det kunna stå där en längre tid utan att blåsa sönder.
Tanken från början, innehöll nog också ett tidsperspektiv som med tiden sträcktes ut till att bli något helt annat.
Den båt som huset rymde, ställdes upp för att lite plåt-dubbleringar i botten skulle bytas.
Ett arbete som en duktig och erfaren yrkesman, lätt skulle klara av på några års sikt.
Senaste nytt
Noggrann demontering
Ägaren var också av den noggranna sorten.
För att förenkla arbetet och även minimera riskerna för det kommande arbetet, demonterades mycket av inredningen och ställdes undan.
Som det så ofta blir, är livet en svår motståndare att möta.
Det har befälet över tiden och tar sig dessutom friheten att spela in en mängd oväntade puckar på ditt så väl planerade och pressade tidsschema.
Bra start
Arbetet på båten som skulle göras, gick till en början alldeles utmärkt. Dåliga plåtar kapades bort och spanten rensades för återmontage av nya fina plåtar.
Men där någonstans, började andra puckar spelas in i ägarens liv.
Och det var ungefär samtidigt som presenningshuset började sända signaler. Ända ut till riksvägen faktiskt.
Första presenningen som rök var den i fören. Det som stack ut noterades våra receptorer när vi passerade på vägen utanför i 90 km/h.
Vad var det?
Femtio meter efter allén fick vi stopp på bilen och backade tillbaka, parkerade vid infarten och gick in till huset som sänt signalerna.
Där hittade vi Veritas III för första gången.
Båten hade varit känd tidigare. Hade till och med varit med i Motor Yacht Society några vändor, men sedan försvunnit från radarn.
Nu visste vi i alla fall att Veritas fanns kvar, och var hon låg. Så vi lämnade henne den gången med den kunskapen.
Vi skulle dock få anledning att återkomma.
Nytt larm
Tidigt i våras gick larmet nämligen igen.
Presenningen i stäven som hade gått sönder, hade efter den senaste stormen fått sällskap av sina kollegor på huset.
Veritas stod nu öppen för väder och vind. Ägarens intentioner att åter sjösätta henne hade lämnat jordelivet.
Och där står vi nu.
En av de äldsta
Den lilla yachten är i dag en av våra absolut äldsta existerande större motorbåtar.
Byggd omkring 1908 i Stockholm, och fortfarande i ett mycket fint originalutseende med väldigt mycket bevarat.
Hon behöver en hel del plåtar i botten, absolut, liksom en total genomgång på alla system.
En ny motor är också ett måste liksom alla ytskikt.
Så är Veritas III 115 år gammal, och då är en renovering en klart försvarbar insats.
Nu är det du som står på tur att ta över stafettpinnen och ge båten en ny 115-årsperiod att leva på.
Vi har alla kontakter på redaktionen. Hör gärna av dig på: [email protected], så ser vi gemensamt till att rädda denna unika pjäs till framtiden.
Läs mer:
Kommer klassikerna att skrotas? (Dagens PS)
Om denna fantastiska lilla yacht här
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.