Få båtar har gjort så starkt globalt avtryck som Greenline 33 Hybrid. När den lanserades 2010 framstod plötsligt alla andra båttillverkare som uråldriga. Häng med ombord på innovativa Greenline 33 – en milstolpe för hela marknaden.
Veckans drömbåt: Greenline 33 Hybrid


Mest läst i kategorin

När Greenline 33 Hybrid lanserades 2010 tog hon marknaden med full storm. Modellen fick mängder av utmärkelser från hela världen, vilket inte är svårt att förstå.
För dig som är nyfiken, vill köpa en ny eller letar runt efter en begagnad, låt oss snabbt summera fördelarna:
1. En elhybridmotor utan räckviddsångest
Kör du elbil vet ni vad jag menar – det är lätt att fastna med ena ögat på laddningen och andra på trafiken. Under en semester eller weekend ska man slappna av och då vill man helst slippa den stressfaktorn.
2.Tyst
Att kunna välja att tyst glida fram över havet är det perfekta sättet att njuta.
3. Låg bränsleförbrukning
Mycket låg bränsleförbrukning om man håller sig under 10 knop.
4. Smart planering med flera innovativa detaljer
Många nya och praktiska lösningar.
Perfekt för ett par eller mindre familj
Greenline 33 är ett hållbart och smart hybrid-alternativ för en liten familj eller ett par som ibland plockar vänner för en weekend. Har man behov av fler kabiner för att sova avskilt så finns det idag större varianter av Greenline, ända upp till 48 fot.

Många uppskattar de “East Coast”-inspirerade linjerna på Greenline 33 Hybrid. En bra mix av estetisk och praktisk design. Barnfamiljer uppskattar att barnen enkelt och tryggt röra sig runt hela båten (Foto: Greenline)
Från för till akter
Från fören runt överbyggnaden har man ett tryggt och säkert skarndäck. Ordentligt mantåg/pulpit runt hela båten och som förälder uppskattar man att småttingarna själva kan gå runt båten. En lösning vi ser på allt fler båtar idag. De smala och vingliga skarndäckens tidsera är äntligen över.
Från vardera sida kommer man ner på det stora akterdäcket och den smart fällbara badplattformen. Något man ogenerat kopierat från många av de segelbåtar som konstruerades strax efter millennieskiftet.

På vardera sida om kabinen tar man sig enkelt till det välplanerade akterdäcket. (Foto: Greenline)
Ökad yta med den fällbara aktern
Men i denna kontext så passar den fällbara aktern ännu bättre. Där det på många segelbåtar inte knyts ihop med den övriga sociala ytan så blir akterplattformen här helt integrerad med akterdäcket.

Här fälls den aktre sargen ned och blir en perfekt plattform som ökar hela ytan på akterdäcket.(Foto: Greenline)
Här var man långt före de övriga motorbåtstillverkarna. Idag, tio år senare, har det blivit en trend bland flera tillverkare att expandera ytan inte bara akteröver, utan även åt sidorna.
På vardera sidan akterdäcket finns en toft med förvaring. När plattformen är nedfälld finns det plats för att placera både stolar och bord för fyra personer.
Möte med kabinen
In till kabinen finns det praktiska glaspartier. I stället för att skjuta undan så lyfter man upp och fäster glaspartiet mot taket i sittbrunnen vilket spar massor av plats.
Precis i avgränsningen ligger pentryt. Betydligt mer praktiskt än vad det låter, för här kommer man åt spisen även från akterdäcket. Förutsatt att du öppnat skjutdörrarna och fällt ner den smarta skivan som blir förlängning ut över akterdäcket.

Här har den övre glasskivan fällts upp mot taket och så har man fällt ut den lilla förlängningen av köksytan ut mot akterdäcket. Så smart konstruerat och det ger stor plats för de båtägare som gillar att laga mat. (Foto: Greenline)
Plats för tre personer i köket
Det är den enda båten i den här storleksklassen man faktiskt kan arbeta tre personer samtidigt i köket. En vid spisen, en vid vasken inne i kabinen och en utifrån akterdäcket på den utfällbara skivan. Här har någon tänkt till ordentligt.

Från vasken ser vi här den ur båtperspektiv gigantiska kylen som gör att man kan var ute riktigt länge. (Foto: Greenline)
Bra förvaring och stor kyl & frys
Köket har bra förvaring och rymmer allt man behöver i köket för en familj i några veckor till sjöss. Det man framför allt uppskattar är att kyl och frys är samma storlek som man har hemma. Inga små kylboxar här inte.
Gott om plats runt bordet
Med två soffor på vardera sidan av bordet finns det gott om plats för 5-6 personer runt det fällbara bordet.

Här är det gott om plats kring bordet. Soffryggen till vänster i bild fälls upp och blir förarstol när den inte används som soffa. (Foto: Greenline)
Nattetid blir sofforna sovplatser. Den ena soffan till en singelbädd och fäller man ner bordet blir vinkelsoffan en dubbelbädd om man har lite mindre kroppshydda.

Här ser vi en bild från en annan Greenline 33 där man fällt upp den främre delen av soffan till att bli sittplats för skepparen. Ingen ny lösning, det är en kompromiss mellan att optimera sittytan för passagerare och skeppare. Utan justerbar sittyta och justerbar ratt så finns det vissa skeppare som lösningen inte passar så bra. (Foto: Greenline)
Den förliga kabinen

Disposition av den förliga kabinen, Toalett till höger, Garderober och förvaring till vänster och med möjlighet att stänga om sig i den förliga hytten.
Ett kliv ner i den förliga kabinen hittar vi på nedan disposition toaletten till höger och bra förvaring till vänster. Toaletten har två ingångar, en från den lilla “förhallen” och en ifrån den förliga hytten.

Inte den största toaletten för sin storleksklass men fullt godkänd. Fördel med två ingångar. (Foto: Greenline)
Smart lösning med skjutbara bäddar
Själva bäddarna är geniala i sin enkelhet. Antingen har man dem mot skrovsidorna så man får en traditionell V-koj.

Den förliga ruffen med de smarta kojerna som går att skjuta ihop. (Foto: Greenline)
Eller så skjuter man ihop bäddarna mot mitten och får en dubbelsäng. Det ger båtägaren möjlighet att optimera efter vilka som följer med ombord.

Med ett enkelt handgrepp är V-kojen ihopskjutet till en dubbelkoj. (Foto: Greenline)
Att köra hybrid till sjöss
Som skeppare väljer du mellan diesel- och eldrift med ett enkelt reglage på instrumentpanelen. På el kör man cirka 20 distans i 4–5 knop på en laddning. Därefter kan man ladda via landström, vilket tar cirka ett halvt dygn.
Men man kan även ladda med båtens inbyggda solceller eller så slår man på dieselmotorn som driver generator och laddar upp batteribanken. Om elen tar slut till slår skepparen enkelt över till dieselmotorn och man kör samtidigt som batterierna laddas.

Det finns all anledning att hissa både flagga och flaggspel för smarta och hållbara Greenline 33. Modellen som satt en helt ny standard inom båtbranschen.
Möjlighet till nollutsläpp
För den som vill köra med nollutsläpp finns möjligheten att köra båten 100% eldriven. Båten laddas via de stora solcellerna på kabintaket.
Dessa ger tillräckligt med laddning för att båten ska kunna köras i ca tre knop med enbart solcellerna som energikälla.
Summering Greenline 33
När vi summerar kan vi konstatera att Greenline 33 har många fördelar och flera smarta lösningar som man inte hittar på några andra traditionella båtmodeller. Söker man ett miljömedvetet val och vill ha en bra familjebåt så är Greenline 33 en klockren lösning.
Om vi skall se igenom alla superlativerna ovan så finns några förbättringsområden som exempelvis förarplatsen och sidodörr ut till däcket. Det kommer garanteras att förändras på kommande års uppdateringar – om inte annat så finns ju alltid Greenline 39 att kika på.
Hur kommer Greenline 33 att stå sig när vi summerar sommarens artikelserie “veckans drömbåtar”? Det luktar pallplats.
Relaterade artiklar:
Veckans drömbåt: Marex 320 – Bra blir ännu bättre. Dagens PS
Veckans drömbåt: Nya heta Oceanis 40.1 Dagens PS
Specifikationer Greenline 33 Hybrid
Längd: 9,99 m
Bredd: 3,49 m
Djupgående: 0,65 m
Deplacement: 4 500 kg (torr)
Diesel: 400 liter
Vatten: 300 liter
Kojer: 5
Dieselmotor: Volvo D3
Elmotor: 14 kw
Toppfart el: 6 knop
Toppfart diesel: 18 knop
Ekonomifart: 7-8 knop
Dubbla batteribankar: 27 kwh
Pris: Ca 3 miljoner kr anpassad för skandinavisk standard
Återförsäljare:
Greenline Yachts Sverige
[email protected]
www.greenlinesweden.se

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.