Christian Dior, Tiffany & Co och Dom Pérignon har alla en sak gemensamt – de ägs av samma man. Bernard Arnault har byggt sin rikedom genom lyxkonglomeratet LVMH. Nyckeln till framgång? Ha kul.
Så blev lyxmogulen rikast i världen
Mest läst i kategorin
Arnault, som enligt Forbes lista är världens rikaste man, lämnar ingenting åt slumpen.
Varje lördagsmorgon besöker 75-åringen sina exklusiva butiker med ett vakande öka.
Är det denna perfektionism som tagit honom till toppen?
En evig perfektionist
Arnaults noggrannhet är legendarisk.
Han missar inget – oavsett om det är säljpersonalens skor eller butikens inredning.
Ett exempel på hans noggrannhet är när han besökte en Tiffanybutik i Dubai och noterade att en säljare bar Nike-skor istället för LVMH:s egna produkter.
“Våra försäljare bör bära LVMH:s kläder”, säger han till Bloomberg och betonar att det inte ens var de Nike Air Force 1 som designats i samarbete med Tiffany.
Senaste nytt
Från Dior till global dominans
Arnaults resa till toppen började på 1980-talet när han köpte upp det konkursdrabbade modehuset Christian Dior.
Med hjälp av aggressiva affärsstrategier och stöd från investeringsbanker som Lazard Frères, lyckades han omvandla Dior till en lönsam verksamhet.
Denna framgång la grunden för hans framtida förvärv och skapandet av LVMH – världens största lyxkonglomerat.
Arnaults framgång
Idag är LVMH en gigant med över 213 000 anställda och ett marknadsvärde på 368 miljarder euro.
Arnault själv pekar på sitt engagemang och sin passion som nyckelfaktorer till sin framgång.
Han börjar sina arbetsdagar klockan 08.00 och slutar inte förrän 20.30, och hävdar att det inte handlar om ambition utan om att ha roligt.
“Varje morgon har jag roligt när jag kommer till jobbet”, säger han.
Hans förmåga att se potential i lyxmärken och integrera dem i LVMH:s struktur lär dock också haft ett finger med i spelet.
“Jag såg hur lyxmarknaden bestod av många medelstora företag som, tillsammans, kunde vara mycket starkare i grupp”.
Arnault var dessutom tidig med att inse potentialen i den kinesiska marknaden. Redan på 1990-talet öppnade LVMH sina första butiker i Kina, trots initiala tvivel om huruvida lyxprodukter skulle sälja där.
Idag är Kina en av företagets största marknader.
Framtidsplaner
Arnaults fem barn är alla involverade i företaget, och frågan om vem av dem som ska ta över rodret efter honom är ständigt aktuell.
Arnault själv är dock långt ifrån redo att gå i pension och har nyligen höjt pensionsåldern för LVMH:s vd till 80 år.
“Vi får se om någon av dem har kapaciteten att ta över”.
Och när det gäller den omtalade krisen i lyxbranschen?
Inga problem för den optimistiske Arnault.
“Vad jag har i åtanke är 2030”, säger han och antyder att LVMH:s expansionsplaner är långt ifrån över.
Läs också:
Dior utnyttjar arbetskraft: “Ingen kommentar”. Dagens PS
Prinsen som blev världsberömd designer. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.