Dagens PS

Ultrarika överger lyxmärken: Här är de nya statusmarkörerna

Ultrarika överger lyxmärken – hittar nya statusmarkörer
De allra rikaste investerar sin tid i exklusiva fritidsaktiviteter (Foto: Unsplash)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 07 feb. 2025Publicerad: 07 feb. 2025

Lyx har blivit för tillgängligt – och därmed för vanligt. Nu letar världens rikaste efter nya sätt att signalera sin status.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Lyxindustrin har inte upplevt en svacka likt denna på 15 år, visar en rapport av konsultfirman Bain & Company’s. 

Men det är inte bara lågkonjunkturen som är problemet. Det är själva idén om lyx som har förändrats.

De som en gång satte standarden – de ultrarika – har börjat vända lyxvarumärkena ryggen.

Vill du läsa mer? Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Har tappat sin exklusivitet 

En Birkin-väska från Hermès var länge en av världens mest eftertraktade statusprylar: svår att få tag på, skyhög prislapp och en exklusivitet som signalerade “jag är på en nivå du aldrig kan nå”. 

Men när Walmart började sälja en nästan identisk version för 80 dollar, förändrades spelet.

Alice Sherwood, författare till boken Authenticity: Reclaiming Reality in a Counterfeit Culture, menar att skamstämpeln kring kopior är borta. 

”Folk vill inte längre betala hundratusentals kronor för en it-väska som kan vara ute ur mode nästa år”, säger hon till Wired.

ANNONS

Det gäller förvisso inte bara mode. Skönhetsingrepp och exklusiva dieter som en gång var förbehållna eliten har blivit mainstream. När det är möjligt att köpa “det rätta utseendet” för ett par tusenlappar, flyttar de rika målstolpen.

Att se rik ut räcker inte längre. Nu handlar det om att leva på ett sätt som andra inte kan efterlikna.

ANNONS

Senaste nytt

De nya statusmarkörerna 

Den moderna eliten har hittat nya sätt att särskilja sig. Lyxen ligger inte längre i saker, utan i det som inte kan massproduceras.

Vi har exempelvis redan konstaterat att de allra rikaste numera letar efter upplevelser som ingen annan kan få

En privat efter-stängning-visning av ruinstaden Petra eller en privat tur i Eiffeltornet guidad av Gustave Eiffels ättling – bara fantasin sätter gränser. 

Fortune har identifierat ytterligare tre sätt på vilka de ultrarika nu signalerar sin status:

Läs även: Dubai lockar fler ultrarika med miljardbostäder. Dagens PS

1. Att vara offline

ANNONS

Medan resten av världen sitter fastklistrad vid skärmar – ett sätt att hålla koll på trender – har de ultrarika råd att logga ut. 

De behöver inte söka efter de bästa restaurangerna eller de populäraste stilarna – de är redan en del av de exklusiva kretsarna där trenderna skapas.

”Att vara konstant offline är den nya statusmarkören”, förklarar Eugene Healey, varumärkesstrateg och TikTok-profil.

2. Tid – en lyx för den rike

Den som har pengar behöver inte slita i en ”hustle culture” – ett begrepp som syftar på en arbetskultur där man hela tiden strävar efter att vara produktiv, arbeta extra hårt och maximera sin inkomst eller karriärmöjligheter – ofta på bekostnad av fritid och återhämtning.

Medan gemene balanserar dubbla jobb och ekonomisk stress, kan de allra rikaste investera sin tid i exklusiva fritidsaktiviteter.

En studie från Columbia Business School visar att rika personer använder sin lediga tid på ett annat sätt – de ägnar sig åt wellness, utbildning och självutveckling istället för passivt nöje. 

3. Unikt mode 

Att bära en Dior-klänning eller ett par Jimmy Choo-skor signalerar inte längre något särskilt. 

ANNONS

Nu handlar det om att kläderna ska vara unika, personliga och spegla bärarens värderingar.

Burberry har börjat erbjuda monogram och skräddarsydda detaljer på sina plagg. Louis Vuitton experimenterar med mer färgstarka, konstnärliga designer för att locka tillbaka den exklusiva kundgruppen.

Men deras desperata försök riskerar att bli fruktlösa, i en värld där status inte längre är något du kan köpa för pengar. 

Vill du läsa mer? Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Läs också: Bli rik utan slit – med hjälp av ChatGPT. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS