Margot Robbies rosa tofflor i den nya Barbiefilmen har lyft sandaljätten Birkenstock till nya höjder.
Trendiga tofflor: Barbies rosa sandaler lyfter Birkenstock
Mest läst i kategorin
Birkenstock vädrar morgonluft. Redan i fjol ökade man försäljningen med 29 procent världen över, och öppnade en ny fabrik i Tyskland.
Det har Dagens PS skrivit om tidigare.
Rediga sandaler
De trendiga tofflorna har gjort sig kända för sin ergonomiska, slitstarka och stilrena. För några år sedan värderades företaget till 4 miljarder dollar, ungefär 45 miljarder svenska kronor. Nu kan det vara värt mer än dubbelt så mycket, 10 miljarder dollar, enligt Svenska Dagbladet.
Och de kan dessutom räkna med ett riktigt bra tredje kvartal i år efter succéfilmen Barbie med Margot Robbie i huvudrollen haft sin premiär.
Företaget överväger att börsnotera sig efter Barbie-boosten, rapporterar flera amerikanska medier.
5 miljarder kronor
Filmen har tjänat in över 500 miljoner dollar, motsvarande över 5 miljarder svenska kronor, och intäkterna fortsätter att välla in enligt ett pressmeddelande från Warner Brothers som gjort filmen.
Huvudpersonen traskar runt i sina rosa sandaler av det trendiga märket fram emot slutet av filmen, som nu säljer slut världen över. Försäljningen har ökat med 110 procent sedan premiärdagen.
Rosa Birkenstock
Vad det säger om samtiden att en film om Barbie kan ruska och lyfta stora delar av den västerländska ekonomin vet vi inte. Men vi vet att sandaljätten Birkenstock inte klagar.
Märket heter Arizona Big Buckle, och finns i både naturligt läder och syntetisk och kostar ungefär 2000 kronor. De är slutsålda på de flesta håll i världen.
Läs mer om Barbies ekonomiska boost:
Barbie fick all rosa färg i världen att ta slut (Dagens PS)
Barbie är Hollywoods hopp i sommar (Dagens PS)
Barbies Corvette går inte att köpa – är fejk (Dagens PS)
Barbie-stjärnan köpte hus för sina örhängen (Dagens PS)
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.