Vad gör man när en vanlig flygplats inte räcker till? Man bygger en konstgjord ö, såklart.
Trånga flygplatser? Så löser Kina problemet
Mest läst i kategorin
Kina har redan gjort sig känt för sina enorma infrastruktursatsningar. Men den nya flygplatsen Dalian Jinzhou Bay International Airport tar det hela till en ny nivå.
Den byggs på en konstgjord ö, 20 kvadratkilometer stor, och kommer att hantera dryga 80 miljoner passagerare per år.
Med en terminal på 900 000 kvadratmeter blir den större än både Hongkong International Airport och Japans Kansai Airport – som tidigare varit rekordhållare. Detta rapporterar CNN.
Du får dock räkna med att behöva vänta några år innan du kan checka in – den första fasen planeras stå klar först 2035.
Varför Dalian?
Den nya flygplatsen byggs i staden Dalian på Kinas nordöstra kust.
Staden är, med sina 7,5 miljoner invånare, redan en viktig transportknutpunkt tack vare sitt nära läge till både Japan och Sydkorea.
Och visst finns det redan en ganska rejäl flygplats i Dalian. Men den nuvarande flygplatsen, Dalian Zhoushuizi, har varit överfull sedan länge. Trots flera utbyggnader har den nu nått sin absoluta maxkapacitet.
I stället för att pressa in fler flygningar i en redan trång flygplats bestämde sig staden för att börja om från grunden.
Senaste nytt
Utmaningar under ytan
Att bygga en flygplats mitt i havet är förstås inte helt enkelt.
Enligt lokal media är utmaningarna många: svåra geologiska förhållanden, hög borrningssvårighet, enorma kvalitetskrav och en tajt tidsplan.
Trots det rör sig arbetet, om än långsamt, framåt. Flygplatsen har varit i planeringsstadiet sedan 2003, men bygget påbörjades först nyligen.
“Landets största offshore-flygplats reser sig långsamt ur havet, likt soluppgången i öst”, skrev flygplatsen i ett inlägg på den kinesiska sociala medieplattformen WeChat.
Läs också: Flygplatser krisar – vi flyger mindre. Dagens PS
Kinas flygdrömmar växer
Dalian-projektet är bara en del av Kinas större ambitioner att bli världens ledande flygmarknad.
Enligt kinesiska myndigheter planerar landet att bygga 450 flygplatser innan 2035 för att möta den växande efterfrågan.
Och om tidigare projekt, som den spektakulära Daxing International Airport i Peking, är en indikation på Kinas ambition och förmåga, så lär Dalian Jinzhou Bay inte bli något annat än imponerande.
Läs också: Här är världens bästa flygplatser. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.