Helgintervju Anastasia Trofimova: Tänk om det fanns en tjänst som kunde skräddarsy dina måltider, spara tid och samtidigt göra gott för miljön? Det gör det. Dagens PS har träffat entreprenören Anastasia Trofimova, medgrundare och vd för techbolaget Your Beet – tjänsten som ska revolutionera våra matvanor.
Tjänsten som ska revolutionera våra matvanor
Mest läst i kategorin
Anastasia Trofimova har alltid varit en del av affärsvärlden. Med ett förflutet som managementkonsult på på Boston Consulting Group, BCG, har hon återkommande bistått stora kedjor inom både livsmedels- och retailbranschen med affärsstrategier, digitalisering och verksamhetsmodeller.
Född i Finland och yrkesverksam i Australien flyttade hon i samband med pandemin till Sverige efter att ha arbetat för Boston Consulting Group i många år.
Det resulterade i tech-bolaget Your Beet. Ett helt nytt verktyg som sätter hälsa och miljö i första rummet och hjälper människor att planera dina måltider.
Som Spotify för mat
Your Beet är också en startup som trots att den ännu befinner sig i ett tidigt skede redan erhållit investerarstöd från bland andra grundarna bakom Vitamin Well och Storytel. Den första investeringsrundan avslutades på 6 miljoner kronor.
Bolaget har även nominerats till priset för bästa innovation av den Spotifygrundade stiftelsen Brilliant Minds och gör sig nu redo för att lansera tjänsten internationellt.
En raketartad utveckling som stärker Anastasia Trofimova i hennes strävan att revolutionera världen i vad hon beskriver som ett Spotify för mat. Så vad innebär det?
Som användare av Your Beet fyller du i dina matpreferenser och hälsomål för att sedan motta måltidsplaner anpassade efter dina önskemål och näringsbehov, samtidigt som hänsyn till tas till miljö- och klimatavtryck.
“Anledningen till att vi kallar oss för ett Spotify för mat är att vi verkligen vill skapa en plattform där alla kan hitta något de kan relatera till”, säger Trofimova till Dagens PS.
Hon nämner att de flesta av oss vid det här laget förmodligen någon gång beställt hem en färdig matkasse, för att kort därpå ge upp eftersom utbudet är begränsat och framförallt inte anpassat efter våra personliga behov.
Ju mindre tid vi har, desto mer kommer vi att gå för bekvämlighet, och ju mer bekvämlighet vi går för, desto mindre tar vi hand om vår hälsa”
Personliga preferenser
Skillnaden med Your Beet är att tjänsten är digital och rymmer recept och tips som kan anpassas efter alla typer av personligheter och preferenser. Det gör att alla användare kan hitta något de känner igen sig i och samtidigt lära sig äta bättre.
“Jag menar att vi personifierar så många saker eller så många aspekter av vårt liv rätt, som från filmer vi tittar på, där Netflix gör alla val åt dig. Eller låtarna vi lyssnar på, där Spotify återigen ger oss alla dessa personliga rekommendationer baserat på vår smak. Så varför är det då så att vi fortfarande går in i en livsmedelsbutik, som i princip bara är ett lager, för att handla mat?”
Hög tid att fylla kunskapsluckorna
Med tyngdpunkt på växtbaserad kost är Your Beet också en tjänst som vill vara med och påverka framtiden genom att integrera fler klimatvänliga alternativ i vardagen. En service som hittills lyst med sin frånvaro på marknaden.
Enligt en studie från Oxford University kan växtbaserad kost minska dina personliga, matrelaterade CO2-avtryck med upp till 73 procent. Om var femte svensk skulle byta ut två måltider i veckan till växtbaserad kost, skulle det motsvara 250 miljoner kilo CO2 per år. Med det sagt äter 8 av 9 svenskar inte tillräckligt med grönsaker, vilket visar på ett stort behov av hjälp.
“Det är på tiden att vi fyller den här kunskapsluckan så att hälsosam och klimatvänlig kost blir ett standardsätt att äta och leva”, säger Trofimova och tillägger:
“Om du verkligen vill fatta matbeslut och försöker planera din mat i förväg, ta hand om din hälsa och din familjs hälsa, är det chockerande hur lite teknik det finns som hjälper oss att fatta alla dessa beslut i vårat vardagliga liv”.
Bekvämlighet före hälsa
Utifrån det perspektivet är Your Beet också en produkt av tiden vi lever i, där de flesta av oss jagar efter både karriär och mer tid med familjen, vilket gör mat och hälsa till vår lägsta prioritet. Något som kan tillskrivas såväl den stressade småbarnsföräldern som den unga karriäristen.
”Nuförtiden, eftersom vi är så upptagna, är vi också så beroende av bekvämlighet, vilket skapar en ond spiral. Ju mindre tid jag har, desto mer kommer vi att gå för bekvämlighet, och ju mer för bekvämlighet vi går för, desto mindre tar vi hand om vår hälsa”, säger Trofimova.
Ett fenomen som enligt Trofimova egentligen inte kan härledas till att människor överlag är särskilt dåliga på att planera, bara att vi behöver ett bättre verktyg.
Däri ligger också förändringen. Att göra vår hälsa bekväm.
Förhandlar med stora livsmedelskedjor
Tanken med Your Beet är alltså att vi ska slippa dåliga ursäkter och hämtmat, till förmån för sundare kostvanor och enkla beslut. Långsiktigt är målet även att appen ska hjälpa sina användare att planera och simplifiera inhandlandet i själva affären också. Förhandlingar pågår just nu med flera livsmedelskedjor i Sverige.
“Vi håller på att integrera några spelare här i Sverige. De samtalen har gått väldigt bra, mycket på grund av att vi har ett så starkt businesscase för återförsäljarna”, säger Trofimova.
Hon tillägger att ett sådant samarbete även kan komma att gynna matbutikerna och kan appliceras på alla länder. Något som talar för att tjänsten snabbt kan sprida sig till länder som Storbritannien eller USA.
Hög tid att börja påskynda denna övergång
Det för oss åter in på den stora matrevolutionen och hur Your Beet ska ta steget in i framtiden.
“Det vi gör just nu i Sverige med dagligvarukedjorna är så lätt att replikera i andra länder”, säger Trofimova och tillägger:
“Det finns ingen bättre tid än nu att börja påskynda denna övergång. Det är därför vi faktiskt letar efter riskkapital i vår nästa finansrunda”.
Med det menar hon någon som verkligen kan och vågar kliva in, ta den finansiella huvudrollen och föra bolaget framåt i Sverige och resten av världen – redan nästa år.
Ett stort steg som delvis kan förklaras med det som alltid varit stötestenen i Trofimovas entreprenörskap.
”Min styrka är väldigt strategisk men också kommersiell. Jag tror att anledningen till att vi också fick så många investerare bakom vårt bolag tidigt, innan vi ens hade någon produkt eller några intäkter, var för att jag förstår vad som krävs för att skapa en plattform som den här”, säger hon med eftertryck.
“Jag skulle starkt rekommendera att mer kapital går till kvinnliga grundare”
Mer riskkapital till kvinnor
Till detta kommer också viljan att förändra.
“Jag brinner för det här uppdraget. Jag tror verkligen att det måste finnas ett bättre sätt att hjälpa människor att äta hälsosammare”.
En stor del av det består i att få med sig fler investerare, beredda att investera i både framtiden och kvinnligt entreprenörskap.
“Min önskan är att fler riskkapitalföretag, eller riskkapital i allmänhet, fördelas på team som grundats av kvinnor. Just nu är det fortfarande bara en procent av allt riskkapital som går till kvinnliga grundare”, säger Trofimova.
På en marknad där såväl innovation som startups styrs av män är det verkligen något som behöver förändras, om hela befolkningens potential ska tas till vara. Om inte annat för att 50 procent av jordens befolkning är kvinnor.
Om inte annat tror jag att riskkapitalföretag går miste om en möjlighet eftersom 50 procent av vår befolkning är kvinnor”, säger Trof
“Jag skulle starkt rekommendera att mer kapital att går till kvinnliga grundare”, säger hon till Dagens PS.
Anastasia Trofimova:
Läs även: Helgintervju: Cecilia Frode – uppförsbacke motiverar
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.