Dagens PS

Tiffany & Co vill att både män och kvinnor bär diamanter

Tiffany
Anrika juveleraren Tiffany & Co lanserar smycken som kan bäras av alla (Foto: Tiffany & Co).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 16 aug. 2022Publicerad: 16 aug. 2022

Fram tills för bara ett par år sedan höjdes ett och annat ögonbryn om en man dök upp i diamantsmycken. I dag ser det annorlunda ut. Smycken är inte längre något enbart för kvinnor, något det anrika juvelföretaget Tiffany & CO tar fasta på med sin nya unisexkollektion.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kvinnor har i decennier burit smycken som identifierats som manliga – klackringen, eller massiva armbandsur på två ton.

De rena linjerna i mäns smycken har länge lockat kvinnor, men på senare tid har också män börjat intressera sig för smycken som tidigare uppfattas som kvinnliga.

Det är därför som Tiffany & Co, för första gången i sin nästan 200-åriga historia, lanserar Tiffany Lock, en kollektion som företaget beskriver som en kollektion för alla, utan regler.

Tiffany

Juveler, guld och diamanter är till för alla menar Tiffany & Co (Foto: Tiffany & Co).

Tiffany

Hänglåset ska symbolisera samhörighet (Foto: Tiffany &Co).

Ett hänglås med historia

Tiffany & Co har grävt i arkiven och introducerar moderna former med historia. Kollektion bär namnet Tiffany Lock Collection, och återanvänder sitt “signaturlås”, som i den nya kollektionen ska symbolisera samhörighet.

Låset på armbandet har en vridmekanism som fungerar som ett hänglås. Det tog hantverkare från företaget mer än ett år att utveckla låsets design.

Själva hänglåset är ett viktigt motiv i märkets historia. Juveleraren erbjöd hänglås (som fungerade!) fram till 1950-talet och inkorporerade motivet i allt från sedelklämmor till halsband.

ANNONS

Enligt företagets kommunikationschef, den 30-årige Alexander Arnault (och ja, son till Bernard Arnualt, ägare av lyxkonglomeratet LVMH), handlar den nya kollektion om “tillhörighet och de universella banden som binder oss samman för alltid – och den fördomsfria andan i dagens generation”.

Det var för övrigt Arnault jr som stod bakom kampanjen med stjärnorna Beyoncé och Jay-Z,. Kampanjen var en del i företagets strategi att förnya  för att tilltala en ny generation konsumenter, utan att för den sakens skull glömma sin historia.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Bling mot en extra kostnad

Tiffany

Armbandet går självfallet att få med diamanter 8Foto: Tiffany & Co).

Alla Tiffany Lock-armband är gjorda av 18-karats guld, och det går att välja mellan antingen gult, vitt eller roséguld.

För den som kräver lite mer festligt bling, går det alldeles utmärkt att accentuera armbandets band med diamanter – mot en extra kostnad, så klart. 

Men även utan diamanter kostar armbanden en slant. För den enklaste varianten får man vara beredd att betala ungefär 7 000 dollar, och det dyraste går loss på hela 32 000 dollar.

I måndags lanserades fyra olika armband på företagets hemsida, och i januari 2023 kommer hela kollektionen att vara tillgänglig via hemsidan och i företagets butiker världen över.

Spana in hela kollektionen här

ANNONS

Läs även: Tiffany & Co satsar på NFT

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Privatekonomi

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

22 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]