Fram tills för bara ett par år sedan höjdes ett och annat ögonbryn om en man dök upp i diamantsmycken. I dag ser det annorlunda ut. Smycken är inte längre något enbart för kvinnor, något det anrika juvelföretaget Tiffany & CO tar fasta på med sin nya unisexkollektion.
Tiffany & Co vill att både män och kvinnor bär diamanter
Mest läst i kategorin
Kvinnor har i decennier burit smycken som identifierats som manliga – klackringen, eller massiva armbandsur på två ton.
De rena linjerna i mäns smycken har länge lockat kvinnor, men på senare tid har också män börjat intressera sig för smycken som tidigare uppfattas som kvinnliga.
Det är därför som Tiffany & Co, för första gången i sin nästan 200-åriga historia, lanserar Tiffany Lock, en kollektion som företaget beskriver som en kollektion för alla, utan regler.
Ett hänglås med historia
Tiffany & Co har grävt i arkiven och introducerar moderna former med historia. Kollektion bär namnet Tiffany Lock Collection, och återanvänder sitt “signaturlås”, som i den nya kollektionen ska symbolisera samhörighet.
Låset på armbandet har en vridmekanism som fungerar som ett hänglås. Det tog hantverkare från företaget mer än ett år att utveckla låsets design.
Själva hänglåset är ett viktigt motiv i märkets historia. Juveleraren erbjöd hänglås (som fungerade!) fram till 1950-talet och inkorporerade motivet i allt från sedelklämmor till halsband.
Enligt företagets kommunikationschef, den 30-årige Alexander Arnault (och ja, son till Bernard Arnualt, ägare av lyxkonglomeratet LVMH), handlar den nya kollektion om “tillhörighet och de universella banden som binder oss samman för alltid – och den fördomsfria andan i dagens generation”.
Det var för övrigt Arnault jr som stod bakom kampanjen med stjärnorna Beyoncé och Jay-Z,. Kampanjen var en del i företagets strategi att förnya för att tilltala en ny generation konsumenter, utan att för den sakens skull glömma sin historia.
Senaste nytt
Bling mot en extra kostnad
Alla Tiffany Lock-armband är gjorda av 18-karats guld, och det går att välja mellan antingen gult, vitt eller roséguld.
För den som kräver lite mer festligt bling, går det alldeles utmärkt att accentuera armbandets band med diamanter – mot en extra kostnad, så klart.
Men även utan diamanter kostar armbanden en slant. För den enklaste varianten får man vara beredd att betala ungefär 7 000 dollar, och det dyraste går loss på hela 32 000 dollar.
I måndags lanserades fyra olika armband på företagets hemsida, och i januari 2023 kommer hela kollektionen att vara tillgänglig via hemsidan och i företagets butiker världen över.
Spana in hela kollektionen här
Läs även: Tiffany & Co satsar på NFT