Dagens PS

TGV - tåget som krympte Frankrike och Europa

TGV
Med TGV krymptes restiderna i Frankrike och snart även i hela Europa. Idag har det franska snabbtåget konkurrerat ut flyget på många sträckor. (Foto: SNCF)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 29 mars 2023Publicerad: 29 mars 2023

Det franska höghastighetståget TGV har sedan premiärturen 1981, revolutionerat resandet i Europa. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I takt med att resandet och pendlandet in och ut till de franska storstäderna tog fart under 1960-talet, började den franska regeringen att diskutera möjligheterna till en ny höghastighetsjärnväg mellan Paris och Lyon.

TGV

Intresset var oerhört stort för det nya sättet att resa när TGV invigdes 1981. (Foto: SNCF)

Dels behövde det franska järnvägsnätet moderniseras, men målet var också att få fler att åka kollektivt mellan städerna och på så sätt få ned biltrafiken och de trafikstockningar och den trängsel den medförde.

Omfattande ingenjörsprojekt

Projektet döptes till TGV – Train à grande vitesse – och var omfattande då det inte bara innebar nya tåg och vagnar. Skulle hastigheten kunna hållas hög, krävde det också egna spår konstruerade för de höga hastigheter som planerades.

Lösningen blev LGV, ligne à grande vitesse, ett egenkonstruerad spårkonstruktion i betong som med en lutning på upp till 3,5% i kurvorna, skapade möjligheter för högre fart. Dessutom var den nya konstruktionen mer formstabil i värme, vilket minskade riskerna för t ex solkurvor.

TGV

Idag går de flesta TGV-tågen på egna banvallar, sk Ligne à grand vitesse, speciellt byggda för högfartstransporter. (Foto: usinenouvelle.com)

Den 22 september 1981 öppnade den första linjen mellan Paris och Lyon när president François Mitterand flaggade iväg det första tåget.

Nu kunde passagerarna ta sig mellan de båda städerna på två timmar och 40 minuter, vilken förkortade restiden jämfört med tidigare med en timme. Idag med högre topphastighet, går sträckan på under två timmar.

ANNONS
TGV

Med en helt ny strömlinjeformad konstruktion minskade luftmotståndet och farten kunde hållas hög. (Foto: SNCF)

De första TGV-tågen konstruerades och byggdes av ett konsortium av företagen Alstom, ANF Industrie och Jeumont-Schneider, som arbetat under ledning av beställaren, det franska järnvägsföretaget SNCF.

ANNONS

Senaste nytt

Utmaningar med luftmotståndet

En av de största utmaningarna hade varit att hitta en lösning på aerodynamiken för att minimera luftmotståndet vid höga hastigheter. För att lösa detta använde konstruktörerna en design med låg profil och en spetsig nos för att minska luftmotståndet.

TGV

Idag har TGV-nätet vuxit til de flesta storstäder inom tre timmars restid. (Foto: eurail.com)

Idag har TGV-nätet vuxit över Europa och även fler länder i Europa, bland annat Belgien, Nederländerna, Storbritannien och Spanien,  byggt liknande järnvägar som kopplar ihop länderna med ett nät av snabbtåg. Med en topphastighet på 320 km/h är TGV idag flygets största konkurrent på resor som kan göras under tre timmar.

TGV

1981 sattes hastighetsrekord på järnväg i Europa med 380 km/h. Idag har den spanska motsvarigheten till TGV nått över 600 km/h. (Foto: SNCF)

Läs också:

Framtiden för TGV

ANNONS

Här bokar du dina biljetter

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]