Det franska höghastighetståget TGV har sedan premiärturen 1981, revolutionerat resandet i Europa.
TGV - tåget som krympte Frankrike och Europa
Mest läst i kategorin
I takt med att resandet och pendlandet in och ut till de franska storstäderna tog fart under 1960-talet, började den franska regeringen att diskutera möjligheterna till en ny höghastighetsjärnväg mellan Paris och Lyon.
Dels behövde det franska järnvägsnätet moderniseras, men målet var också att få fler att åka kollektivt mellan städerna och på så sätt få ned biltrafiken och de trafikstockningar och den trängsel den medförde.
Omfattande ingenjörsprojekt
Projektet döptes till TGV – Train à grande vitesse – och var omfattande då det inte bara innebar nya tåg och vagnar. Skulle hastigheten kunna hållas hög, krävde det också egna spår konstruerade för de höga hastigheter som planerades.
Lösningen blev LGV, ligne à grande vitesse, ett egenkonstruerad spårkonstruktion i betong som med en lutning på upp till 3,5% i kurvorna, skapade möjligheter för högre fart. Dessutom var den nya konstruktionen mer formstabil i värme, vilket minskade riskerna för t ex solkurvor.
Den 22 september 1981 öppnade den första linjen mellan Paris och Lyon när president François Mitterand flaggade iväg det första tåget.
Nu kunde passagerarna ta sig mellan de båda städerna på två timmar och 40 minuter, vilken förkortade restiden jämfört med tidigare med en timme. Idag med högre topphastighet, går sträckan på under två timmar.
De första TGV-tågen konstruerades och byggdes av ett konsortium av företagen Alstom, ANF Industrie och Jeumont-Schneider, som arbetat under ledning av beställaren, det franska järnvägsföretaget SNCF.
Utmaningar med luftmotståndet
En av de största utmaningarna hade varit att hitta en lösning på aerodynamiken för att minimera luftmotståndet vid höga hastigheter. För att lösa detta använde konstruktörerna en design med låg profil och en spetsig nos för att minska luftmotståndet.
Idag har TGV-nätet vuxit över Europa och även fler länder i Europa, bland annat Belgien, Nederländerna, Storbritannien och Spanien, byggt liknande järnvägar som kopplar ihop länderna med ett nät av snabbtåg. Med en topphastighet på 320 km/h är TGV idag flygets största konkurrent på resor som kan göras under tre timmar.
Läs också:
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.