Dagens PS

Svindlande: Rolex-dykare värderas till miljarder 

Rolex Submariner
Rolex Submariner har blivit en symbol för tidlös elegans (Foto: Torstein Bøe/NTB/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 13 nov. 2024Publicerad: 15 nov. 2024

Kan det vara den mest kända Rolexmodellen som någonsin gjorts? Kanske. Oavsett vad – är dess totala marknadsvärde mer eller mindre svindlande. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rolex Submariner sattes i produktion år 1953. På den tiden var tanken att den primärt skulle göra djuphavsdykare sällskap nere på botten. 

Så blev det inte riktigt. 

Idag har klockan istället blivit en symbol för framgång bland både affärsmän på Wall Street och diverse lyxkonsumenter världen över. 

Dess enorma popularitet har nu bidragit till att klockornas totala marknadsvärde på andrahandsmarknaden närmar sig 50 miljarder dollar. 

En glimt bakom kulisserna 

Det var i samband med publiceringen av den auktoriserade boken Submariner: The Watch that Unlocked the Deep som Rolex släppte siffror över Submariners totala produktion – något som aldrig tidigare gjorts. 

De nästan 4 miljoner Submariner- och Sea Dweller-klockor som Rolex har producerat mellan 1953 och 2020 uppskattas tillsammans ha ett värde på nära 50 miljarder dollar på andrahandsmarknaden, rapporterar The Business Times

Rolex Submariner
Rolex Submariner sattes i produktion år 1953 (Foto: Rolex)
ANNONS

Senaste nytt

Rolex “Hulken”

ANNONS

Alla Submariner-modeller är förvisso eftertraktade, men en särskild variant har lockat till sig extra mycket uppmärksamhet: den gröna “Hulken”. 

Modellen, som Rolex tillverkade i ett mindre antal mellan 2010 och 2020, nådde ett högre värde än standardmodellen under en period då lyxklockor rusade i popularitet 2022. 

För samlare är “Hulken” en riktig skatt, särskilt eftersom utbudet är så begränsat.

Ett “kassako-koncept” som växer

För Subdial-grundaren Christy Davis är Submariners utveckling inget mindre än fascinerande. 

“Det är häpnadsväckande att tänka på vad 50 miljarder dollar i Submariners betyder”, säger hon till Bloomberg. Hon tillägger: 

“Rolex har verkligen lyckats skapa en kassako utan att förlora lockelsen”, 

Och den här “lockelsen” tycks bara öka – Deloitte uppskattar att marknaden för begagnade lyxklockor kommer att nå 35 miljarder dollar per år till 2030.

Läs också:

ANNONS

Se upp Rolex: Här är samlarnas nya favoriter. Dagens PS

Lyxklockor: Investeringen som aldrig går ur tiden. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS