Spännande långläsning. Här är hela historien om Erik Åkerlunds motorkryssare Stella Marina som var en av den svenska motorbåtssportens absolut mest omtalade yachter.
Så försvann Sveriges exklusivaste lustjakt
Mest läst i kategorin
Förmodligen var hon den mest exklusiva motorkryssare som någonsin byggts i Sverige. Vi har kartlagt hennes liv och mystiska försvinnande.
Om jag säger Petterssonbåt till dig, så svarar du garanterat med tre ord: lång, smal och vinglig. Och visst, till del stämmer det ju på de 7,5 meters ruffbåtar som blev lite av hans signum.
Men CG Petterssons namn kom att skrivas på så många fler ritningar till så helt olika båtar, att du skulle baxna om du visste. Bara för att sträcka ut ordentligt, vill jag berätta om kanske den mest påkostade av dem alla – Erik Åkerlunds Stella Marina.
Historien börjar hos en annan näringslivsprofil
Historien börjar dock inte med bokförläggare Åkerlund utan med en annan man från Stockholms absoluta ekonomiska elit; Gustaf LM Ericsson – son till telefonmagnaten och som sådan, försett med en plånbok som tillät de excesser som föll honom in.
Då hans stora intresse rörde automobiler – både landbaserade och sjöbaserade sådana – samt att han var utbildad ingenjör och ständigt nyfiken på nymodigheter, så blev han orsaken till att ett stort antal fordon realiserades till omgivningens glädje.
Läs mer: Gustaf Ericssons Automobilfabrik i Liljeholmen och hans båtar
På sjön blev hans idéhunger orsak till många roliga och intressanta farkoster – ofta pimpade med nymodigheter som han ville prova empiriskt. Men ibland så rörde beställningarna “bara” vanliga luxuösa motorbåtar.
Gustav LM Ericsson beställde den stora motorkryssaren
En bit in på 1920-talet beställde Gustaf LM Ericsson en 22 meters motorkryssare av CG Pettersson.
Ett skrov av svensk fartygsplåt byggdes på Värtans Mekaniska Verkstad i Torsvik på Lidingö och flyttades därpå till Gustafsson & Andersson Varvs AB några långa stenkast bort mot Skärsätra på Lidingö där allt träarbete skulle utföras på och i det vackra skrovet.
I tiderna var dock lite knackiga i första världskrigets skugga, så till och med Gustaf Ericsson fick sansa sig ekonomiskt. Det blev paus i bygget och det endast delvis inredda skrovet blev stående på land.
Men dåliga tider följs alltid av goda. Så snart fick ekonomin åter ny fart efter stagnationen återkom Petterssons kunder med förfrågor rörande större motoryachter.
Det ofullbordade skrovet fick nytt liv
Först i raden stod Erik Åkerlund och när han och C. G. Pettersson några år senare diskuterade bygget av en ny stor motorjakt föreslog den senare att man skulle utgå från Ericssons ofullbordade motorkryssare som stod “på vänt” på Lidingö.
Erik Åkerlund tände på idén, köpte skrovet och ritningarna, som omarbetades för största möjliga elegans, komfort och sjövärdighet, samt beordrade att inredningsarbetena skulle återupptas. 11 juli 1927 sjösattes den 22 x 4 meter stora Stella Marina, som yachten döptes till.
Besättningen utgjorde av en kapten, dalaröbon Nils Sandberg, en maskinist och en jungman. Dess uppgift var att när som helst på dygnet köra Stella Marina dit Erik Åkerlund önskade. Ombord fanns ofta även en kokerska och en husa samt Erik Åkerlunds chaufför. Besättningen hade fyra platser framme i stäven som var avskilda från resten av båten.
När Erik Åkerlund beställde Stella Marina hos C. G. Pettersson var hans motto för nybygget ”Mitt hem på sjön”. Den färdiga motorkryssaren motsvarade också högt ställda förväntningar.
Stella Marina fick mycket exklusiv inredning
För inredningen av matsalongen på däck, stora salongen under däck, chefshytten och damsalongen svarade Fritz Janke, en av Sveriges då mest namnkunniga inredningsarkitekter.
Den pryddes med komplicerade och eleganta träinläggningar (Intarsia) i olika slags ädelträ utförda av konstförfarna snickare som Erik Åkerlund hade anlitat.
Stora salongen under däck var dessutom utsmyckad med en marinmålning av museiintendenten Gerhard Albe (representerad i bl a Nationalmuseum, Louvren, Kronborgs museum, Museum für Kunst i Berlin samt ett flertal marinmuseer).
Matsalongen försågs bl a med porslin och bordssilver med monogram för 24 personer. Stella Marinas däck kom att trampas av åtskilliga representanter för det svenska kungahuset.
Redan vid Sandhamnsregattan 1928 åkte kronprins Gustaf Adolf flera gånger tillsammans med sin syster prinsessan Ingrid samt bröderna prins Sigvard och prins Carl Johan bil till Fagerdala på södra Värmdö för att därifrån bli skjutsade i Erik Åkerlunds racerbåt Sea-Song I ut till Stella Marina i Sandhamn för att därifrån följa de olika seglingarna.
Erik Åkerlund var dock bekymrad över att KSSS inför firandet av sitt 100-årsjubileum 1930 saknade ett rejält stort representationsfartyg för kungligheter, utländska hedersgäster m fl.
Stella Marina förlängdes och gjordes ännu större
Därför tog han upp en diskussion med C. G. Pettersson angående en eventuell förlängning och ombyggnation av Stella Marina. Pettersson presenterade snart ritningar på en förlängd variant av yachten.
Vintern 1929 lades Stella Marina upp på Värtans Mekaniska Verkstad. Akterskeppet kapades strax för om midskepps och all överbyggnad togs bort.
Därefter byggde varvet på ett nytt, längre spetsgattat akterskepp som bl a inrymde ett badrum med både sött och salt rinnande vatten, innan Gustafsson & Andersson på nytt fick inreda fartyget.
Det hade nu dessutom utvidgats med tre gästhytter med plats för tio gäster, stor rökhytt med radio, matsal för tolv sittande personer och ett kök med elektrisk utstyrsel.
1930 antagligen den största motoryachten i Europa
I en kommentar till Nya Dagligt Allehanda hade Erik Åkerlund sagt att Stella Marina kanske skulle bli ”den största motorjakten i Europa”.
Vid sjösättningen våren 1930 var hon också en motoryacht av internationell storlek och klass med måtten 27,9 x 4,5 m och 75 tons depl. Stella Marinas ursprungliga dubbla fyrcylindriga Scaniamotorer på 100 hk vardera gav henne en toppfart på knappt 10 (12?) knop.
De hade nu ersatts med dubbla amerikanska sexcylindriga Sterling Petrel-motorer på vardera 200 hk, vilka gav henne en marschfart på 14 knop.
För att förse de bränslekrävande motorerna med drivmedel hade bensintankar av koppar på 2 300 l installerats längs fartygssidorna tillsammans med sötvattentankar.
Akterskeppet återanvändes av CG Pettersson
I förbigående kan nämnas att Stella Marinas gamla överblivna akterskepp blev stående på Ekensbergs varv fram till 1938.
Detta år fick C. G. Pettersson användning för det när den stockholmske grosshandlaren Clas Groschinsky kontaktade honom i sin jakt på en stor sjögående kryssare som kunde gå till havs under alla väderförhållanden.
Med utgångspunkt från detta akterskepp skapade då C. G. Pettersson en 24 m motorkryssare.
Inför den kommande jubileumsregattan, till vilken 203 yachter från 15 nationer, bl a Italien, USA och Kuba, hade anmälts, ställde nu Erik Åkerlund Stella Marina till KSSS förfogande.
Evert Taube vid rodret
Befälhavare ombord var kapten Uno Thorburn, en av deltagarna i ketchen Fidras världsomsegling 1920-22, som var den första med en svensk nöjesbåt. Rorgängare var skalden och trubaduren Evert Taube.
Aldrig har väl en sådan yacht haft så många kungligheter ombord som Stella Marina sommaren 1930. På henne vistades bl a Gustaf V några dagar för att se seglingarna i Sandhamns närhet.
Prins Carl fanns också ombord liksom kronprins Gustaf Adolf och prinsessorna Margareta, Ingeborg och Ingrid. Därtill fanns det också en del utländska kungligheter.
Över 20 kungligheter ombord
Vid ett tillfälle lär Stella Marina haft inte färre än 20 kungliga ombord. Från Stella Marinas brygga kunde Gustaf V vid ett tillfälle följa hur Erik Åkerlunds nybyggda R12:a Princess Svanevit gick i mål som segrare i sin klass med kronprins Gustaf Adolf vid storskotet, assisterad av prinsessan Astrid.
Efter jubileumssommaren återgick Stella Marina till att vara Erik Åkerlunds privata nöjesbåt. Under åren som följde fungerade hon dock då och då som KSSS eskaderfartyg, bl a vid några av dess långseglingar tvärs över Östersjön.
Sommaren 1933 sågs också prinsessan Sibylla åter bland gästerna i samband med KSSS Juniregatta på Kanholmsfjärden. 1934 utgjorde Stella Marina och Dalarö spelplats för Gösta Molanders filmkomedi En stilla flirt med dåtida storheter som Tutta Rolf , Thor Modéen och Julia Cæsar.
Erik Åkerlund gick bort och Stella Marina såldes
I mitten på september 1939 lades Stella Marina upp på Hästholmsvarvet för vinterförvaring. Den kom att sträcka sig fram till 1945, fem år efter att Erik Åkerlund hade gått ur tiden, då hon köptes av Hästholmsvarvets chef Knud H Reimers och Clas Groschinsky.
I slutet av 1940-talet förhörde sig ett amerikanskt sällskap om möjligheten att chartra henne för färd en genom Göta Kanal och via Europas kanaler ned till Medelhavet.
Färden genomförde på två månader under sommaren 1950 med kapten P O Jonson vid rodret.
Portofino i Italien blev hennes hemmahamn
Därefter blev Stella Marina kvar i Medelhavet och köptes så småningom av affärsmannen Giovannini Martino. Denne bekostade en del moderniseringar, bl a lät han bygga fallande stäv, men lät henne behålla sitt vackra namn.
Stella Marinas hemmahamn under 20 år var vid Portofino på den italienska västkusten. Omkring 1956 sågs hon bl a i Monte Carlo.
Försvunnen sedan 1999
Sista livstecknet var att hon hade köpts av en person från Sydafrika. Hösten 1999 lär hon dock ha siktats i Aqabaviken sedan dess är hon försvunnen.
Blir det du som hittar henne?
Alla tips och infallsvinklar för att hitta Stella Marina igen mottages tacksamt. Mail gärna Anders Vaernéus på denna mail.
Läs mer om klassiska båtar:
Finansmannens svenska superyacht. Dagens PS
Arona – en historisk lustjakt med många liv. Dagens PS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.