Djurlivet och miljön påverkas negativt av undervattensbuller från sjöfart. Nu kan Sverige bli först i världen med att ta fram åtgärder. I ett nystartat projekt Sjöfartsverket och IVL ta fram förslag på nya regler.
Sverige först att minska undervattensbuller
Mest läst i kategorin
Målet är att Sverige ska bli först i världen med åtgärder för att minska undervattensbuller från farleder, konstaterar IVL Svenska Miljöinstitutet i ett pressmeddelande.
”Sjöfarten ökar och med detta även det undervattensbuller som den orsakar. Det finns idag ingen reglering på hur mycket varje enskilt fartyg får bullra”, säger Torbjörn Johansson, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet, i pressmeddelandet.
Buller klassas av FN och EU som en förorening. Det går att jämställa med luftföroreningar. Därför kommer EU inom några år också att sätta upp gränsvärden för att reglera nivån av buller. Det sannolika är att fartyg får dela på ett visst buller utrymme.
Det finns flera sätt att minska buller från fartyg, till exempel genom att köra långsammare eller byta till en propeller som kaviterar mindre. Men rederierna saknar incitament för att minska bullret, skriver IVL Svenska Miljöinstitutet.
Nya incitament ska minska undervattensbuller
Nu ska IVL i samverkan med Sjöfartsverket ta fram förslag på hur undervattensbuller ska hanteras och styras på nationell nivå, med fokus på kontroll, uppföljning samt olika åtgärder.
En möjlighet som man kommer att titta på är att ta med undervattensbuller i miljömärkningen Clean Shipping Index för att kunna belöna tystare fartyg med lägre hamnavgifter.
”Vårt fokus i det här projektet är hur vi kan utforma och dra farlederna för att de ska göra bullernivåerna från fartyg så låga som möjligt. Vi vet ännu inte vad vi kan göra men vill börja undersöka det”, säger Hulda Winnes, miljöstrateg på Sjöfartsverket.
Läs också:
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.