Det finns några klassiker som mer än andra skulle behöva plockas hem till Sverige igen från många år utomlands. Jag har plockat ut mina fem favoriter som jag gärna skulle vilja hitta och återbörda till moderlandet. Här kommer nummer ett: Selma.
Svenska Klassiker - M/Y Selma borde hem igen
Mest läst i kategorin
Få svenska båtar fascinerar mig så mycket som Selma. Hennes tillblivelse är som en saga fylld av hemlängtan, stolthet, familjeband och ungdomlig iver.
Men också fylld med död, besvikelse och bekymmer. Håll i dig – här kommer hennes historia i korthet.
Far till George Jeppsons var en av de första som emigrerade från det lilla samhället Höganäs över till möjligheternas land USA.
Hamnade så småningom i det lilla samhället Worchester några mil in i landet från kuststaden Boston.
Snabb karriär
Här fanns ett litet företag som hette Norton och som drevs av en av stadens drivande män.
Här fick den unge drivne svensken Jeppson anställning och det dröjde inte så många år innan han satt i toppen på företaget.
Snart var han även ägare till det ständigt expanderade bolaget, som hade gjort att staden växt och att mängder med skandinaver flyttat hit och tagit anställning i bolaget som mer eller mindre fungerade som en skandinavisk enklav.
Kombinera nytta med nöje
Med en mycket god privat ekonomi och ett växande båtintresse, började sonen George Jeppson att planera inköpet av en motoryacht för att ha som representationsyacht för bolaget men också för familjens privata intressen.
Enklast hade självklart varit att beställa en vacker commuter från något av de många välrenommerade varvet i USA.
Men känslan och banden hem till Sverige var fortfarande så starka att han beslutade att båten skulle byggas i det gamla hemlandet och av det bästa varvet som där fanns.
Efterforskningarna pekade alla på att Jeppson skulle vända sig till AB Stocholms Båtbyggeri med den unge och mycket driftige chefen Carl Plym.
Läs även: Stockholmsutställningen och den stora tragedin.
Påkostad och utrustad med allt
Vitsorden var alla goda och snart så hade de båda herrarna enats om bygget av en ultramodern Commuter byggd i ädlaste hondurasmahogny och full-laddad med alla de senaste bekvämligheterna.
Bygget kom att bli ett av varvets allra mest omfattande under hela deras existens. Och budgeten som Carl så noga hade räknat på, sprack rakt av.
Så den goda affären som bygget skulle bli, blev istället ganska så mediokert.
Sommar i Stockholm
Sjösättning och högtidlig leverans blev det dock sommaren 1928, en sommar som också familjen Jeppson tillbringade i Stockholms skärgård ombord på Selma och den skärgårdsö som inhandlas som bas.
På hösten samma år lastades så Selma på en lastbåt i Göteborgs hamn för att skeppas över till hennes nya hemmavatten i Florida där hon landade tryggt någon månad senare.
Förlovning ombord
Carl Plym med unga flickvännen Elisabeth var sedan också över 1929 och tillbringade en tid ombord på Selma och passade också på att förlova sig på fördäcket en vacker afton.
Den stora tragedin
Men Selma kom också att bli den indirekta anledningen till Carls alldeles för tidiga bortgång.
Vid ett besök på Jeppsons skärgårdsö, som familjen Plym fick använda när inte the Jeppsons var på plats, halkade Carls bror Gustav allvarligt på en klippa.
Under ambulanstransporten via sjöflygplan därifrån, störtade planet i vattnet och Carl som försökte rädda sin skadade bror drunknade.
Och Selma då? Ja hennes sista lämnade spår är i en av yachtklubbarna i Washington DC i slutet av 1970-talet. Därefter är det tyst.
Blir det du som hjälper till att hitta henne och hjälpa mig att åter hissa den svenska flaggan på hennes flaggspel?
Lästips:
Svenska klassiker – Uffe Norinders Ferrari 250 GTO
Svenska klassiker – Prins Bertils Bugatti T35
Svenska klassiker – Max Gumpels Mercedes Benz 540K
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.