Dagens PS

Svenska Klassiker - M/Y Selma borde hem igen

Selma
Det var en synnerligen pampig yacht som provkördes på Baggensfjärden sommaren 1929. (Foto: Sjöexpress arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 11 apr. 2023Publicerad: 05 apr. 2023

Det finns några klassiker som mer än andra skulle behöva plockas hem till Sverige igen från många år utomlands. Jag har plockat ut mina fem favoriter som jag gärna skulle vilja hitta och återbörda till moderlandet. Här kommer nummer ett: Selma.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Få svenska båtar fascinerar mig så mycket som Selma. Hennes tillblivelse är som en saga fylld av hemlängtan, stolthet, familjeband och ungdomlig iver.

Men också fylld med död, besvikelse och bekymmer. Håll i dig – här kommer hennes historia i korthet.

Selma

Med sina 24,5 meter över stävarna kom hon att bli den största mahogny-yachten som byggdes i Sverige innan andra världskriget. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Far till George Jeppsons var en av de första som emigrerade från det lilla samhället Höganäs över till möjligheternas land USA.

Hamnade så småningom i det lilla samhället Worchester några mil in i landet från kuststaden Boston.

Snabb karriär

Här fanns ett litet företag som hette Norton och som drevs av en av stadens drivande män.

Här fick den unge drivne svensken Jeppson anställning och det dröjde inte så många år innan han satt i toppen på företaget.

Snart var han även ägare till det ständigt expanderade bolaget, som hade gjort att staden växt och att mängder med skandinaver flyttat hit och tagit anställning i bolaget som mer eller mindre fungerade som en skandinavisk enklav.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Kombinera nytta med nöje

Med en mycket god privat ekonomi och ett växande båtintresse, började sonen George Jeppson att planera inköpet av en motoryacht för att ha som representationsyacht för bolaget men också för familjens privata intressen.

Selma

Carl och Elisabeth Plym tillsammans med delar av familjen Jeppson ombord på Selma sommaren 1929. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Enklast hade självklart varit att beställa en vacker commuter från något av de många välrenommerade varvet i USA.

Men känslan och banden hem till Sverige var fortfarande så starka att han beslutade att båten skulle byggas i det gamla hemlandet och av det bästa varvet som där fanns.

Selma

Välkommen ombord till däcks-salongen ombord på Selma. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Efterforskningarna pekade alla på att Jeppson skulle vända sig till AB Stocholms Båtbyggeri med den unge och mycket driftige chefen Carl Plym.

Läs även: Stockholmsutställningen och den stora tragedin.

Påkostad och utrustad med allt

ANNONS

Vitsorden var alla goda och snart så hade de båda herrarna enats om bygget av en ultramodern Commuter byggd i ädlaste hondurasmahogny och full-laddad med alla de senaste bekvämligheterna.

Selma

Här hänger hon i kranen på väg att lastas för sitt nya liv på amerikanska vatten. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Bygget kom att bli ett av varvets allra mest omfattande under hela deras existens. Och budgeten som Carl så noga hade räknat på, sprack rakt av.

Så den goda affären som bygget skulle bli, blev istället ganska så mediokert.

Sommar i Stockholm

Sjösättning och högtidlig leverans blev det dock sommaren 1928, en sommar som också familjen Jeppson tillbringade i Stockholms skärgård ombord på Selma och den skärgårdsö som inhandlas som bas.

Selma

Det var en nyhet att lilla Sverige exporterade en stor motorbåt till motorbåtens hemland USA. (Foto: Svensk Motor Tidning)

På hösten samma år lastades så Selma på en lastbåt i Göteborgs hamn för att skeppas över till hennes nya hemmavatten i Florida där hon landade tryggt någon månad senare.

Förlovning ombord

ANNONS

Carl Plym med unga flickvännen Elisabeth var sedan också över 1929 och tillbringade en tid ombord på Selma och passade också på att förlova sig på fördäcket en vacker afton.

Selma

Carl och Elisabeth förlovade sig på fördäcket på Selma. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Den stora tragedin

Men Selma kom också att bli den indirekta anledningen till Carls alldeles för tidiga bortgång.

Vid ett besök på Jeppsons skärgårdsö, som familjen Plym fick använda när inte the Jeppsons var på plats, halkade Carls bror Gustav allvarligt på en klippa.

Under ambulanstransporten via sjöflygplan därifrån, störtade planet i vattnet och Carl som försökte rädda sin skadade bror drunknade.

Selma

Den sista kända bilden av henne. Var hon finns idag – om hon finns – det vet vi inte. Men snälla – du som vet – berätta om hennes öde för oss andra. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Och Selma då? Ja hennes sista lämnade spår är i en av yachtklubbarna i Washington DC i slutet av 1970-talet. Därefter är det tyst.

Blir det du som hjälper till att hitta henne och hjälpa mig att åter hissa den svenska flaggan på hennes flaggspel?

ANNONS

Lästips:

Läs om Nortons historia

Svenska klassiker – Uffe Norinders Ferrari 250 GTO

Svenska klassiker – Prins Bertils Bugatti T35

Svenska klassiker – Max Gumpels Mercedes Benz 540K

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]