Dagens PS

Superyachten som du aldrig sett den

Superyacht transporteras via Hollands kanaler
Inte helt enkelt att transportera superyachterna genom Hollands kanaler (Foto: CNN/Tom van Oossanen)
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 17 okt. 2023Publicerad: 08 juli 2021

Så transporteras superyachterna från varvet till medelhavet. Har du någonsin funderat över hur de superrika fraktar sina super-mega-yachter till medelhavet eller Karibien?

ANNONS

Mest läst i kategorin

Rikingarna transporterar inte sina dyrgripar själva – det är ett som är säkert. De lyfter helt enkelt bara på luren, och vips finns monsterbåten där ägaren vill att den ska vara.

Exempelvis Saint Tropez om sommaren, och Sankt Barthélemy på vintern. Ägaren själv, hen tar privatjeten eller helikoptern. Är schabraket tillräckligt stort finns det ju förmodligen även en helikopterplatta ombord.

Projekt 817 – det största att lanseras 2021

Det är inte varje dag man får se en 94 meter lång megayacht kryssa längs med kanalerna i Holland, beskriver CNN i nedan videoklipp. Fotografen Tom van Oossanen fångade på bild, av en slump, den 94 långa yachten på sin resa från hemma-hamnen på ön Kaag. Monstret färdades på kanalerna i Holland på sin väg mot Nordsjön.

Fartyget, för det får man nog säga att schabraket klassas som, är enligt CNN ett av det största som byggts i klassen under 2021.

Det är förmodligen ingen stor överraskning att projekt 817 orsakade en hel del uppmärksamhet när hon flöt fram i Rotterdam. På ön Kaag ligger ett av Feadships varv (det andra ligger i Aalsmeer nära Schipol) och båda ligger en bra bit från Nordsjön.

Det betyder att enda vägen är via Rotterdam och dess smala kanal. En del av kanalen är bara något bredare än projekt 817  (som när den lanseras förmodligen kommer att heta Viva). Viva mäter  44,7 fot från babord till styrbord, så det är ingen underdrift att säga att Viva kräver viss assistans.

Tom Oossanen berättar för CNN travel att Viva verkligen är designad för att passa havet. Men han säger också att han enbart sett fyra fartyg av den här storleken göra samma resa genom Rotterdams smala kanal. Det betyder att yachtens designer förmodligen inte kunnat lägga till en endaste centimeter i bredd.

De har helt enkelt maxat designen med broar och kanaler i åtanke. Feadship, där fartyget konstruerats, säger att en normal transport styrs av flera faktorer, det kan ta upp till fyra hela dagar att transportera ett fartyg som Viva. Vivas transport tog fyra dagar

ANNONS

Läs mer: Bentley designad för att matcha ägarens yacht

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]