Nederländska Feadships senaste projekt, nummer 710 i ordningen, kastade igår loss från sitt byggnadsvarv i Aalsmeer för sin jungfrutur genom det platta landskapet.
Superyacht släppt för grönbete i Nordsjön


Mest läst i kategorin
First Export Association of Dutch SHIPbuilders. Där har du förklaringen till det kanske lite annorlunda namnet på en av världens absolut främsta leverantörer av superyachter.
Sjöfartsnationen Nederländernas varvsindustri har genom århundraden varit ett av landets viktigaste nav. Då hela landets existens har byggts på handel över haven, har behovet av en pålitlig varvsindustri varit A och O.
En industri i ruiner
Efter andra världskriget stod stora delar av den Nederländska industrin i ruiner. Stortag behövdes för att börja bygga upp inför den nya tiden som komma skulle – fritidsbåtsindustrin inte undantagen.

Till en början var Feadships produktion så bombastisk. Men det har ju ändrat på sig genom åren. (Foto: Feadship)
För att gemensamt kunna börja agera på marknaden, gick några av de största fritidsbåtsvarven samman 1949 inom en organisation, för att gemensamt kunna börja agera på marknaden.
Senaste nytt
Med gemensamma krafter
Målet var att allas erfarenheter tillsammans skulle kunna ge en symbios-effekt och kunna agera som en språngbräda ut i världen. Organisationen kom att kallas Feadship och resultatet blev ju, som vi idag vet, lysande.

När Feadships projekt 710 släpptes ut ur sin rustningslokal för några veckor sedan, gick det som en våg av wow genom världens superyacht-älskare. (Foto: Feadship)
Idag har Feadship vuxit till en av världens största leverantörer av superyachter och i helgen bogserades deras senaste projekt 710 ut från koncernens varv i Aalsmeer, genom det platta landskapet, ut till havet för provkörningar.
Utvecklad Savannah
Projekt 710 är en 84 meters superyacht, mycket byggd efter samma koncept som oljefamiljen Lundins Savannah, som Feadship levererade 2014. Yachten är också ett steg på vägen när Feadships mål att leverera den första “noll-utsläppsyachten” till 2030.

I fören bakom välvda glasrutor, ryms en främre salong med fantastiska inomhusmöjligheter att väl skyddad göra Kate Winslets och Leonardo di Caprios välkända pose från Titanics stäv. (Foto: Feadship)
Yachten har konstruerats med målet att nå en så effektiv och bränslesnål marschfart som möjligt. Både huvudmaskineriet och generatorerna är därför byggda och anpassade till att köras på HVO eller framtida noll-utsläppsbränlsen.
Truster-driven
Drivningen är diesel-elektrisk där maskinerna driver yachten framåt utan propelleraxlar eller roder. Kraften från huvudmotorerna överförs istället till vattnet via ett par mot-roterande trustrar, en konstruktion som Feadship tagit fram tillsammans med framdrivningsproducenten Veth.

Vacker? En smaksak. Men en sak är säker – projekt 710 berör. Vem som är beställare hålls ännu hemligt. (Foto: Boat International/Reuben Griffoen)
Att utvecklingen inom det diesel-elektriska området rusar fram, påvisas bland annat genom att Projekt 710 har 4,5 gånger så stor elektrisk lagringskapacitet som den nu nio är gamla Savannah hade.
Utöver det tekniska så har självklart Projekt 710 laddats full med allehanda lyx och flärd. En lista som väl skulle fylla ett blädderblock. Men det är en framtida historia.
Lär dig mer om:
Projekt 710 när den bogserades genom kanalerna
Designkoncept – vision eller verklighet

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.