Dagens PS

Super Marios storslam – dragit in 4 miljarder

super Mario
Sedan biopremiären förra veckan har "The Super Mario Bros. Movie" dragit in 3,9 miljarder kronor (Foto: Universal).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 11 apr. 2023Publicerad: 11 apr. 2023

Sedan biopremiären förra veckan har filmen “The Super Mario Bros. Movie” dragit in nästan 4 miljarder kronor. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“The Super Mario Bros. Movie” hade biopremiär den 5 april och sedan dess har den gjort storsuccé.

Nästan 4 miljarder

Filmen, som baseras på de populära Nintendo-spelen, har sedan premiären dragit in 377 miljoner dollar, cirka 3,9 miljarder kronor, över hela världen.

Det rapporterar Business Insider.

Därmed är det den animerade film som dragit in mest pengar – den slår till och med succéfilmen “Frost 2”.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Svala recensioner

Super Mario-filmen har endast mötts av svala recensioner från kritikerna, som inte gett den särskilt höga betyg.

Trots detta är filmens braksuccé ett faktum och fans har vallfärdat till biograferna.

Både för barn och vuxna

ANNONS

Enligt The Hollywood Reporter är “Super Mario”-filmen: “2023 års första storfilm för en storpublik”.

Filmen räknas som en barn- och familjefilm.

Men även vuxna, som växt upp med att spela (eller fortfarande spelar) Nintendos populära spel, utgör en målgrupp.

Internationell succé

Filmen är endast 90 minuter lång – att jämföra med till exempel kioskvältaren “Avatar: The Way of Water”, som är över tre timmar lång.

Sedan premiären har Super Mario-filmen gjort succé över hela världen men framför allt i Argentina, Chile och Colombia.

Läs även: Fem biotips för april

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]