För många har båtar från Storebro varit en ouppnåelig dröm. Nu har begagnatfavoriten Storebro 31 gått och blivit veteran och begåvats med en riktigt attraktiv prislapp. Just nu finns ett 10-tal till salu på Blocket – kanske det har blivit dags att slå till på en?
Köp till sommaren - svenskt kvalitetsbygge som står sig
Mest läst i kategorin
Storebro 31 fyller snart fem decennier. Skrovet togs fram redan 1975 och finns med ett antal olika överbyggnader och planlösningar. Modellens korrekta förnamn är Storö 31 men tilltalas allt som oftast Storebro Royal Cruiser. Möjligen är det så att det låter lite modernare och klingar bättre i fikarummen. Den sista 31:an lämnade fabriken 1991.
I efternamn heter de som har öppet akterdäck och hardtop 31 Biscay. Finns med eller utan flybridge. Med akterruff heter de 31 Baltic och finns både med öppen sittbrunn eller tak på vilket vissa kom med flybridge.
Storebro 31 Adriatic, den öppna modellen
Båten vi tittat på här är en 31 Adriatic. Det betyder möblerat akterdäck och taklös sittbrunn. Tillverkningsåret är 1984 och under motorluckorna ligger det då största motoralternativet.
Två stycken Volvo Penta TAMD 60C på vardera 240 turboladdade dieselhästar på raka axlar. Det ger en behaglig marschfart på 26 – 28 knop. Vanligaste bestyckningen är annars dubbla TAMD 40 på 124 hästkrafter eller TAMD 41 som ger 192 kusar. Marschfarten ligger kring 15 respektive 22 knop.
Totalt byggdes knappt 500 exemplar i ganska jämn fördelning mellan modellerna. Nu såldes väldigt många av dem till Japan. Ja, du läste rätt. Det var nämligen så att en affärsman från Japan skulle till Sverige 1981 för att skriva ett kontrakt på storköksutrustning. Han hade tidigare kommit över en broschyr från Storebro.
Besök från Japan blev en succé
Det hade väckt hans intresse och vid sitt Sverigebesök tog han sig till Storebro bruk för att titta närmare på just en 31 Adriatic. Det blev affär och ett exemplar skeppades till Japan. Där ställde den nyblivne ägaren ut den på en mässa vilket resulterade i ytterligare en order till andra sida jordklotet. Sedan rullade det på och tio år senare sålde man ca 40 båtar per år till Japan.
Att hitta fina exemplar på den svenska begagnatmarknaden är inga problem. Båtar från Storebro har alltid haft duktiga prislappar vilket oftast leder till bra omvårdnad. Det är sällan man ser en söndersågad inredning eller egenhändigt tillkomma lösningar ombord. Är motorerna kontinuerligt servade är de nästan outtröttliga.
Ha koll på hur de är servade
Har man otur kan ett byte av turboaggregaten vara förestående. De har sina gångtimmar sen är det bara att ersätta dem med inbytes. I bästa fall är det redan gjort och då bör man klara sig utan problem några år till.
Det finns dock några viktiga saker att se upp med. Den riktiga akilleshälen tar vi sist. Vi börjar med teakdäcken som inte har någon tjocklek att skryta med. Har det inte sköts efter konstens alla regler har det nog på de äldre exemplaren gjort sitt. Då är det torrt och sprucket och pluggarna hoppar ur som popcorn. Värst drabbad är ofta teakluckan på fördäck. Den är i och för sig ingen större sak att ersätta.
Att lägga ny teak på däck är en kostsam apparat. Inte sällan har man i efterhand låtit installera en bogpropeller. Syna det ingreppet noga. Riktiga varv och montörer vet att bygga upp med plast kring det nya röret. Det ska vara precis lika tjockt som skrovet i övrigt. En spricka under vattenlinjen får vida konsekvenser.
Välgjord inredning
Precis som hos alla plastbåtar är det viktigt att leta efter krackeleringar i gelcoaten. Skrov och däck visar sällan upp några brister. Storö 31 är bra hopkomna båtar där man inte sparat på materialet. Det gäller även för inredningen i mahogny. Den är välsnickrad och känns fortfarande traditionellt modern.
Färgsättningen på textilier har naturligtvis följt modet men samtidigt alltid varit sobert. Storebro Tapetseri har hela tiden varit i drift och är specialicerade på dynor, gardiner och annat till båtarna. Det är därför vanligt att dynor klätts om hos dem och mer original än så kan man inte tänka sig.
Vissa detaljer i inredningen kan man dock lätt störa sig på. Som den lite för låga diskbänken och det förvaringsutrymme man har direkt om babord inte håller höjd nog för kläder på galge. Det är petitesser. Bra är däremot en hyfsat rymlig toalett och en stor U-soffa för sex personer.
Den kan bäddas ner och bildar då en riktig dubbelbinge. I övrigt har man bara V-kojen i fören. Det utrymmet skärmas av med en glasförsedd skottvägg. Lite tågkupé över det hela. Takhöjden i salongen fungerar för den medellånge. Vid den förliga kojen har man full takhöjd i halva utrymmet.
Vad det gäller utrustningen i pentryt är det svårt att orda om den. Det finns plats för spis med ugn. Sedan väljer man ju skälv om man vill ha gas, sprit eller eldrivet. Kylskåpet sitter tvärs pentry under soffan.
I sittbrunnen har man normalt sett en aktersoffa och två nedfällbara säten för rorgängare och navigatör. När dessa fälls ned mot sidorna får man ett mindre dansgolv. Den båt vi här har tittat lite närmare på har kompletterats med bänkar på sidorna. Fullt förståeligt då man behöver stuvutrymmet för tampar, fendrar, bergskilar etc.
Som extra tillbehör kunde man få båten med targabåge. Har man inte någon radar, strålkastare eller annat som behöver sitta högt fyller den ändå en mycket bra funktion som kapellhållare. Kapellet är ganska stort och bängligt så att kunna binda upp det mot targan underlättar hanteringen avsevärt.
Dessa båtar är ritade långt innan det blev vanligt med integrerade badplattformar med utgång till denna genom en dörr i akterspegeln. Här sitter den traditionella badbryggan i rostfritt och teakribb. Ner och upp från sittbrunnen är inget för dåliga knän. Det är lite av ett cirkusnummer att ta sig ner för ett morgondopp eller ankarläggning.
Akilleshälen
Nu till båtens akilleshäl. Det är överbyggnaden i mahogny. Hela konstruktionen är bedrövlig. Den är gjord för löpande bandet. Hela rutramen tillverkas vid sidan om. När sedan båten fått motorer, inredning och däck monteras rutan. Den ställs i en avsatts på rufftaket och skruvas fast.
Problemet är bara att den avsatsen lutar inåt och tilllåter ingen avrinning. Vatten som samlas där blir alltså stående. Hörnstolparnas ändträ suger upp vätan och börjar med tiden ofrånkomligt att ruttna.
Tar man tag i problemet i tid går det att få stopp på eländet. I annat fall är det bara att ringa båtsnickaren eller i det fall man själv har handlag, ta fram sågen. En rundringning hos kunniga reparatörer gav en viss hint om jobbets omfattning.
En duktig båtsnickare sa 50 000 kronor om man själv skruvade av ramen och tog den till dennes verkstad. För ytterligare 25 000 kunde han tänka sig att utföra jobbet på plats. Storebro själva var nog inte riktigt intresserade. De högg till med 100 000 kronor, men då handlar det om en helt nytillverkad ram.
I övrigt finns det mycket reservdelar och tillbehör att få tag på. Märkesklubben Storebro Royal Cruiser Club, SRCC har ett bra kontaktnät och hjälper gärna sina medlemmar att få tag på prylar.
Summa summarum.
Storebro 31 Adriatic är en perfekt båt för två soldyrkande vuxna. Barnfamiljen tvingas bädda ner dinetten för att kojplatserna ska räcka till.
Med ett sansat antal gångtimmar på fullservade maskiner, räddningsbar överbyggnad och välhållet teakdäck är det ett bra köp.
Fakta Storebro 31 Adriatic
Längd 9,30 meter
Bredd 3,20 meter
Vikt ca 5 ton
Bränsle 2 x 325 liter
Färskvatten 300 liter
Motorer 2 x VP TAMD 40, 41, 60
Tillverkningsår 1975-1991
Antal tillverkade ca 500 st
Pris begagnad ca 300 000 – 400 000 kr
Att köpa
En Storebro 31 bör vara ett bra köp. Förutsatt att motorerna är servade och inte har allför många gångtimmar på samma turbos. Är det originalmaskinerna som sitter kvar, oavsett vilken typ, påverkar det priset marginellt. Då är skicket på dem av större betydelse. Sedan handlar det om vilken typ av överbyggnad man vill ha. Baltic erbjuder en akterruff vilket torde passa barnfamiljen. Båtar med hardtopp tillåter en längre säsong.
Har man många frågor inför ett eventuellt köp kan det vara idé att kontakta märkesklubben SRCC. Där finns det många medlemmar som känner sina Storebro-båtar utan och innan.
Att äga
Som ägare till en välvårdad båt från Storebro har man ett ganska okomplicerat ägande. Båtarna är välbyggda och dras inte med allt för många kända fel. Har sedan amatörelektrikern eller mulle meck varit där och petat finns inga garantier för att allt funkar som det ska. Sedan ska man komma ihåg att två maskiner är dubbla kostnaden.
Är man rädd för höga försäkringspremier så har SRCC ett samarbete med försäkringsbolag som har rimliga premier för deras medlemmar.
Att vårda
Till skillnad från den typiska plastbåten från 1980-talet har Storebro mycket träbåtskänsla ombord. Det kräver viss vård för att hålla sig snyggt. Likaså de mahognydetaljer som pryder utsidan behöver lite fernissa då och då.
Teakdäcket och teakdurken i sittbrunnen vill gärna ha lite omvårdnad vid vårrustningen. Annars är det bara den vanliga tvättningen, vaxningen, bottenmålningen, motorservicen och lite annat som bör utföras årligen. Sedvanlig båtvård med andra ord.
En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.
En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.