Elbåtsföretaget Xshore är ute på en ny insamlingsrunda för att säkra bolagets framtid. Trots det håller de en hög profil utåt.
Stiltje: Hajpat elbåtsföretag letar nytt kapital
Mest läst i kategorin
Den svenska elfordonsmarknaden har genomgått ett stålbad utan dess like.
Bolag som för tre år sedan spåddes en lysande framtid har tvingats bita i mattkanten och ansöka om konkurs.
RGNT, Cake och Tässla är bara några av de som tvingats kasta in handduken. Detta till följd av kärvare tider, och att kundkretsen, efter att de tidiga trendköparna köpt sitt, inte var så stor som beräknat.
Nytt fokus
Även båtvärldens elfordonstillverkare har givetvis känt av motvinden. Hypade Candela har ställt om rodret och fokuserar nu mer på den kommersiella marknaden, med foilande snabba pendlarbussar för städen med vatten.
El-konkurrenten och lika hajpade Xshore har haft det minst lika knotigt.
Efter att grundaren Konrad Bergström lämnat som storägare och vd-posten haft olika namn på dörren inom en kort tidsperiod, har dessutom tillverkningen i den nya fabriken i Nyköping gått sisådär.
För att säkra bolagets framtid ligger bolaget just nu ute på marknaden och letar nytt kapital.
Enligt uppgifter behövs omedelbart mellan 100 och 180 miljoner kronor tillföras för att bygget av nya båtar ska kunna fortsätta.
Försäljningen av bolagets båtar har inte varit en lysande affär, enligt de siffror för 2023 som nu är släppta.
Båtar för motsvarande 63 miljoner kronor har levererats till sina köpare – en nedgång från försäljningen 2022 som landande på 74 miljoner kronor.
Endast tre sålda
Men siffrorna för 2023 är ihåliga.
Tekniska bekymmer med drivlinan gjorde att Xshore har köpt tillbaka 19 av 22 sålda båtar.
Alltså stannar den reella försäljningen för 2023 på endast 18 miljoner kronor. Ett 75-procentigt tapp mot 2022, och en total preliminär förlust på 231 miljoner kronor för 2023.
Ljus framtid för Xshore
Trots det mycket knepiga ekonomiska läget är den nye vd:n René Hansen positiv i den upphandlingsrunda som bolaget nu är inne i.
Han hävdar att båtarna har tekniken med sig in i framtiden och att bolaget har en ljus framtid.
Ja, vad annat ska han säga.
Läs mer om Xshores nuläge här.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.