I vinter kommer världens första elektriska snöcykel. I slutet av året kommer franska startupen Moonbikes leverera 250 av sina snöcyklar till kunderna.
Världens första elektriska snöcykel är här
Mest läst i kategorin
Det var förra året som Moonbikes lade fram sin nya design som alltså kommer leveras innan året är slut. Till att börja med ska 250 snöcyklar skickas ut till kunderna, och i januari kommer 250 nya snöcyklar stå redo att leveras, och dessa går redan att beställa, uppger bolaget, enligt Robb Report.
Nytta och nöje
Den helelektriske snöcykeln, skapad av Nicolas Muron, plogar tyst genom snö, upp för 40 graders sluttningar i en maxhastighet av drygt 40 kilometer i timmen. Moonbikes vänder sig mot individer som vill ha kul i snön och samtidigt använda fordonet som transportmedel – så förena nytta med nöje med andra ord.
Det har tagit Murons team tre år i de franska Alperna att komma fram till den nya snöcykeln som är ett “hållbart och tyst alternativ”, där fordonet kan köra 1,5 timmar på ett batteri och tre timmar på två batterier.
Genom samarbetet med tyska Bosch levereras snöcyklarna med ett batteri och en laddare och det går att köpa till ytterligare ett batteri för 1 800 dollar, eller drygt 16 000 kronor.
Väger hälften
Snöcykeln kan inte jämföra sig vanliga snöskotrar när det gäller räckvidd och hastighet men den väger hälften så mycket, enbart runt 80 kilo, och är helt utan några smutsiga avgaser.
Hittills backas företaget upp av både amerikanska och europeiska investerare och inom kort kommer snöcyklarna bli en vanlig syn på tolv skidorter i Europa, såväl som i USA.
Medan snöskotrar globalt rusar i försäljning är det många som nu även tror att elektriska snöcyklar kommer ta marknaden med storm sedan eltrenden redan är i full gång.
Sugen på en Moonbike? De finns i vitt och rött och kostar 8 500 dollar eller 77 000 kronor.
Läs även: Colorados 10 bästa skidorter
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.