Den skulle bara stå i 18 månader. Men i år firar skylten Hollywood i bergen ovanför Los Angeles mest berömda stadsdel, 100 år.
Historien bakom den klassiska Hollywood-skylten
Mest läst i kategorin
1887 skrevs historia i södra Kalifornien, när ordet Hollywood för första gången noterades på en karta över det område, strax norr om Los Angeles, som höll på att förvandlas från det lilla samhället Cahuenga, till något helt annat.
Bakom förvandlingen och utvecklingen av området stod Hobart Johnstone Whitley, Han hade kommit till området i motten på 1880-talet och såg dess potential i närheten till Los Angeles.
Starten för det som sedan skulle bli det Hollywood som vi känner idag, blev när Whitley 1902 öppnade dörrarna till det nybyggda, idag så klassiska, Hollywood Hotel.
Från småstad till lyx
Nu började resan för området till att gå från sömnig småstad till Los Angeles lyxigaste del.
Om det var Whitleys enträgna arbete med att marknadsföra Hollywood, eller om det bara var slumpen, det är idag obekant.
Dock hade en stor del av den snabbt växande amerikanska filmindustrin, som till stora delar låg i New York, tröttnat på det affärsklimat som rådde, och sökte en ny etableringsplats.
Det blev Hollywood.
1910 etablerades de första filmanknutna verksamheterna på orten och redan året efter, 1911, öppnade Nestor Studios, de första filmstudierna i Hollywood. Och resten – ja det är ju som bekant historia.
Många vädrade morgonluft
Woodruff and Shoults var ett av de byggnadsföretag som vädrade morgonluft i det som höll på att hända i Hollywood.
Efter den första studio-etableringen 1911 gick förvandlingen snabbt och tomtpriserna på orten steg för varje månad som gick.
Woodruff and Shoults lyckades köpa upp ett stort markområde ovanför Hollywood, som de kallade Hollywoodland. Här skulle en ny mer prisvärd stadsdel växa fram – självklart utvecklad och bebyggd av bolaget självt.
För att snabbt få dragkraft till området, behövdes det något extra gällande marknadsföring. Crescent Sign Company tillfrågades vad de kunde göra, och de återkom snart med ett förslag.
Djärv marknadsföring
Den nya stadsdelen Hollywoodland skulle marknadsföras på ett mycket konkret och direkt sätt. Crescent Sign Companys förslag var att montera upp en stor belyst skylt på bergskanten, just sägandes Hollywoodland.
Och så blev det. Crescent Sign Company fick en beställning på skylten och företagets ägare Thomas Fisk Goff, designade och tillverkade de separata bokstäverna HOLLYWOODLAND 9,1 meter höga och 15,2 meter höga i trä.
På bokstäverna monterades sedan 4000 glödlampor, som individuellt kunde tända upp Holly, Wood eller Land. Hela skylten var på plats 1923 och kostade $21.000, vilket idag motsvarar ungefär $360.000.
Tanken var att skylten endast skulle stå uppe under de 18 månader som själva etableringsfasen av Hollywoodland skulle ta. Men skylten kom att stå kvar och blev så sakteliga en del av området.
Väder och vandaler
Men tiden, vädret och suspekta personers behov av att vandalisera, gjorde att skylten slets allt mer. Under 1940-talet började skylten se rejält sliten ut och dess framtid började ifrågasättas – skulle den stå kvar eller rivas?
Hollywoods handelskammare hade dock förstått värdet i skylten och tog ansvaret för en renovering. Samtidigt som arbetet gjordes, beslutades också att ta bort “land” från skylten och istället fokusera på bara “Hollywood”.
Hollywood – rivning eller renovering?
30 år senare var det dags igen. Den ursprungliga trä- och metall-konstruktionen hade nu definitivt tjänat ut. Åter ifrågasattes bokstäverna på bergskanten – skulle de verkligen satsas på än en gång?
Räddaren den gången blev Playboy’s ägare Hugh Hefner, som startade en kampanj för att rädda skylten. Resultatet blev att skylten skulle få stå kvar om medel nog för en renovering samlades in.
Nio donatorer senare
Några månader senare hade Hefners kampanj dragit in de behövliga $250.000 från nio donatorer. Nu revs de gamla bokstäverna och helt nya i stål monterades på plats på cementstativ.
Efter en om-målning 2005 står nu skylten stadigt för att möta framtiden. Och idag är det nog ingen längre som skulle våga ifrågasätta dess existens. Och i år fyller den då 100 år. Ingen dålig ålder för en reklamskylt som bara skulle stå 18 månader.
Läs också om:
Levi Strauss sydde världens första jeans
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra billigaste bolån.