Vad som började som en bekväm flygresa med Qatar Airways blev en surrealistisk upplevelse för ett par – och en resa de sent ska glömma.
Skräcken på flygresan – satt bredvid död resenär i timmar


Mest läst i kategorin
Paret Mitchell Ring och Jennifer Colin trodde att de fått jackpot med lediga säten bredvid sig på Qatar Airways-flyget från Melbourne till Doha.
Men deras extra säte fick en oväntad gäst när en passagerare kollapsade i gången och avled ombord.
Enligt Newsweek tvingades paret sitta bredvid den avlidna kvinnan – i fyra timmar.
Obehaglig lösning
När kvinnan segnade ner bredvid deras rad gjorde flygvärdinnorna allt de kunde för att rädda hennes liv, men utan framgång.
När det stod klart att hon inte gick att rädda, stod kabinpersonalen inför ett svårt beslut.
Eftersom kvinnan var en “ganska stor dam” kunde de inte få henne genom gången till Business Class.
Istället placerades hon i ett av de tomma sätena bredvid Ring och Colin.
“Det var hjärtskärande att se,” berättar Ring. Men sedan blev paret tillsagda att sitta kvar.
Fick inte flytta
Trots att det fanns lediga platser i kabinen nekades paret att flytta.
En passagerare bakom dem erbjöd Colin en plats bredvid sig, men Ring fick stanna kvar vid sin nya, tysta medresenär.
“Jag kan inte fatta att de sa åt oss att sitta kvar, det var inte trevligt”, säger han.
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Qatar Airways försvarar sig
En talesperson för Qatar Airways beklagade händelsen och uttryckte sina kondoleanser till den avlidnes familj.
De försäkrade även att en utvärdering pågår och att berörda passagerare kommer att kontaktas enligt företagets riktlinjer.
Paret, som var på väg till Venedig för att fira, har ännu inte hört något från flygbolaget.
Ring menar att flygbolaget borde ha tagit ansvar genom att följa upp med passagerarna och försäkra sig om deras välmående efter den traumatiska upplevelsen.
Nu försöker de lägga den bisarra händelsen bakom sig och njuta av sin semester.
Läs även: Flygresenärerna du hatar – och vad de kan lära dig om arbetslivet. Dagens PS
Läs även: Flygplansbråk stoppades med tejp – passageraren ville “gå av nu”. Dagens PS

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.