Det tidigare skidproffset Jon Olsson har designat en egen kolfiberbåt, skriver tidningen Hamnen. Bygget ska vara en konstruktion i särklass, med både eldrift, hög maxhastighet och mängder av finesser.
Skidproffsets kolfiberbåt gör över 100 knop
Mest läst i kategorin
Jon Olsson var tidigare proffs i friåkning. Nu ägnar han sig åt andra projekt, bland annat båtbyggande. Tillsammans med företaget Bernico har han tagit fram en helt nydesignad och till viss del eldriven båt i kolfiber.
Möjligen med inspiration av ett stort bilintresse har Olsson också lyckats ta fram en mycket snabb båt, modellen RIB 52R Hybrid by Bernico. Med sina två motorer om 1550 hk vardera tar den upp båten och dess kolfiberskrov i hastigheter över 100 knop. Det går fort, men är inte särskilt tyst.
Men båten har också elmotorer från norska Seadrive, som går att använda varje gång båten gör en hastighet mindre än åtta knop. Det är nyttigt inte minst för att de andra motorerna kräver service efter bara 25 timmars användning, och en total genomgång efter 200 timmar.
Snabb kolfiberbåt med bekvämligheter
Jon Olsson har förklarat i en video att han både har velat göra en väldigt snabb båt, men i kombination med att den ska vara trevlig att vistas ombord på.
Således finns det en del bekvämligheter ombord, som ”utfällbara bord, sköna dynor och solplatser”. Däremot inte så mycket stuvfack och luckor, skriver Hamnen.
Det finns också andra små gadgets om funktioner som underlättar båtlivet. Bland annat har ratten en integrerad telefon där man kan följa all data från Mercury-motorerna. Där sitter också båtens alla reglage.
Vid riktigt kniviga manövrar i trånga hamnar är således bästa sättet att få bra överblick att knäppa loss ratten och gå runt båten med ratten i hand.
Estetiskt har skidkungen beskrivit att han har velat åstadkomma en känsla av blandning mellan kolfiber och marmor.
Läs också:
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.