Några av mässans snabbaste båtar har över 55 år på nacken. Självklart talar vi om Fjordlingen. Skärgårdens favorit nummer ett.
Skärgårdens snabba slitvargar
Mest läst i kategorin
Fjordlingen är båten som liksom aldrig kommer dö.
Den föddes som en praktiskt och lättskött pendlarbåt till den svenska skärgårdsmiljön. Såldes i drivor från Fjords svenska återförsäljare och har spridit sig utefter kuster och i sjöar.
Med åren kom den att bli uppskattad av de flesta som på något sätt vistades i skärgården, men fick snart en extra liten guldstjärna av de som hade skärgården som sin arbetsplats.
Fjordlingen var inte bara praktiskt i allmänhet, utan hade också ett mycket behagligt gångläge och kunde bära allt från mindre 50-hästare till dubbelmontage av Mercurys stora sexor.
Och just detta faktum, att båten tål allt och det mesta, har dagens Fjordling-entusiaster tagit vara på.
Båtar tas i dag omhand varsamt, totalrenoveras och förstärks för att kunna bära än större maskiner än de tidigare gjort.
Tre fina exemplar
På Allt för sjön visade Fjordklubben upp tre topprenoverade exemplar av Fjordlingen – samtliga motoriserade med kraft som vida överstiger allt vad båtens konstruktör Jan Herman Linge någonsin kunde drömt om.
Bortsett från olika varianter av fantasifulla exteriöra kulörer, är båtarna i övrigt i originalutseende men med en vattenlinje som är rejält uppdragen jämfört med originalet.
Med dessa übertrimmade fartmaskiner körs det självklart numera renodlade Fjordling-race. Det är en upplevelse att se en grupp av i grunden likadana båtar jaga fram över vattnet likt en flock hyenor.
Vad det absoluta fartrekordet i dag ligger med en Fjordling, trätar de lärde om. Att 90-knopsvallen är passerad råder det dock inga tvivel.
Fjordling Televerks-edition
Televerkets brandgula färg har blivit en del av den svenska folksjälen. Färgen som syntes överallt på verkets bilar i trafiken är i dag kult.
Därför är det många igenkännande leenden vid Viktor Walkins Fjordling. Ursprungligen byggd 1967 har den efter en omfattande renoveringbestyckats med en Mercury 250 PRO som ger hela 74 knop på topp.
Fjordling Light
Ove Svensson har skapat en ultralätt Fjordling. Ett specialbygge hopkommen av i 10 mm divinycell och epoxi som tom endast väger 325 kilo och full-lastad med motor, full tank och inredning endast landar på runt 600 kilo.
På akterspegeln har Ove hängt en Mercury 115 Pro XS som ger en toppfart på drygt 50 knop. Mycket för oss vanligt dödliga, men i moderna Fjordling-sammanhang en klart måttlig fart.
Fjordling goes military
Försvarets mörkgröna kanske inte är lika kult som Televerkets brandgula. Men helklädd i en mörkgrön kostym byter båten attityd från snäll till klart aggressiv.
Pontus Lord hittade en båt tillverkad runt 1967 och gjorde under tre år en totalrenovering med allt som måste göras på en drygt 50 år gammal plastbåt.
På akterspegeln hängdes sedan en Mercury Optimax 150 som ger en skvätt över 50 knop på topp.
Läs mer:
Fjordlingen fyller 60 år. (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.