Innan ens den första T-Forden hunnit ut från löpande bandet så byggdes den charmiga salongsbåten som nu är 114 år gammal. Trots hennes ansenliga ålder används hon frekvent på helger och under semestrar – hur är det möjligt?
Charmig klassiker överlevde mot alla odds
Mest läst i kategorin
Hade du ens övervägt att fira semestern i en bil som var 114 år gammal? Troligtvis inte, men i C.G. Petterssons oemotståndliga salongsbåt går det alldeles utmärkt.
I vår artikelserie om skärgårdens vackraste båtar har turen kommit till VI TRE, den charmiga salongsbåten som haft fler liv än de flesta katter i vårt avlånga land.
En överlevare – mot alla odds
Hon har överlevt två världskrig, tjugo år instängd i båthus, räddad från botten av Fyrisån därefter ytterligare tjugo år stående på land för att ruttna bort längs vägen ut till Roslagen.
Till slut, innan det var tänkt att elda upp henne, så hittade hon sin rätta. En ägare som med kärlek och öga för detaljer såg det ingen annan såg.
Den här historien börjar med att den välbärgade kamreren Conrad Landelius beställde båten 1907 för att ha vid sitt landställe på Värmdö. De som fick förtroendet att bygga henne var AB Gustaf Ericssons Automobilfabrik på Liljeholmen i Stockholm.
Där ritades hon av vår största ikon inom båtvärlden, C.G. Pettersson, som bara några år innan börjat sin karriär och som vid denna tid var varvschef på Gustaf Ericssons Automobilfabrik.
Gustaf Ericsson var son till LM-Ericsson, en av Sveriges största entreprenörer och grundare till det som i dag är Ericsson.
Med ekonomin i ryggen gav det Gustaf möjligheten att arbeta med det han gillade allra bäst. Efter Chalmers och arbete i USA så kom han hem inspirerad av den kraftiga tillväxten i den amerikanska bilindustrin.
1904 startade han AB Gustaf Ericssons Automobilfabrik, först på Arbetargatan på Kungsholmen för att senare flytta till en varvslokal i Liljeholmen.
Trots storstilade planer så blev det bara några enstaka bilar med varumärket GEA Gurik.
Med CG Petterssons hjälp blev det däremot några fina fritidsbåtar från GEA som ställdes ut på Automobil- och Motorutställningen 1907 på Djurgården i Stockholm. Från utställningen är VI TRE tillsammans med hennes systerbåt, racerbåten DUO och expresskryssaren BELSEBUB fortfarande vid liv och en aktiva i MYS.
Försäljningen uteblev och GEA gick i konkurs
Försäljningen på utställningen gick inte som förväntat och med bristande beställningar så går Gustaf Ericsson Automobil i konkurs i slutet av 1907.
Ingenting ont som inte för något gott med sig – för direkt efter detta öppnar CG Pettersson sitt ett eget konstruktionskontor, inriktat på “Motorbåtsritningar, Snabba Racers o. Lustbåtar, Passagerare-, Transport-, Fiske- och Bogserbåtar.” Mer om detta i kommande artiklar.
Omtalade Venus Bilo
Även Gustaf Ericssons karriär går vidare med bl.a. bilkonstruktioner för Volvo. Hans mest berömda skapelse blev Volvos konceptbil Venus Bilo från 1932.
En strömlinjeformad och för tiden vågad skapelse som blev mycket omtalad för sin design. 1934 skrevs det till och med i New York Times om den innovativa bilen och dess designer.
En exklusiv och modern fritidsbåt
På sin tid var VI TRE en exklusiv och modern fritidsbåt. Man kan närmast beskriva henne som en dåtidens daycruiser. Det udda namnet VI TRE anspelar på den lilla familjen: Conrad och Georgina Landelius med dottern Elsa.
Familjen hade ett lantställe vid Skägga, Värmdö som blev hemmahamnen för VI TRE.
Från 1907 fram till 1918 är VI TRE registrerad hos KSSS då Conrad Landelius går bort. Efter Conrads bortgång behåller hans änka Georgina Landelius VI TRE på land i drygt 20 år fram till ca 1940.
Bristande underhåll gör att hon sjunker i Fyrisån
Där får hon ny ägare som använder henne som fritidsbåt ett tiotal år innan hon får nya ägare igen. Efter gradvis försämring av underhållet och bristande intresse från sina olika ägare så sjunker hon 1970 i Fyrisån i Uppsala.
Hon bärgas och ställs återigen upp på land utanför en bondgård i Roslagen – och där står hon och förfaller i väntan på sitt öde.
Där upptäcker möbelsnickaren Anders Grahn den förfallna båten i slutet 1980-talet.
Fyndet i skogen
Anders hade sett den där varje gång han passerade på väg till Kapellskär och hade alltid drömt om en klassisk Petterssonbåt att jobba med. Till slut tog nyfikenheten överhand och han stannade för att titta lite närmare på den.
Han frågade ägaren, som även hade lite delar till båten inne i en lada, om hon var till salu? För 8 000 kronor blev nu Anders ny ägare till VI TRE.
Sjöhistoriska Museet hjälper till
Den förra ägaren visste inte så mycket om henne, men att det eventuellt kunde vara en tidig konstruktion av CG Petterson. Efter efterforskningar på Sjöhistoriska Museet så hittade Anders originalritningar som bekräftade att hon var en äkta CG Pettersson och dessutom en av Sveriges äldsta motordrivna fritidsbåtar.
Renovering under 10 år
Med hjälp av de ovanligt detaljerade ritningarna så påbörjades projektet. Hon fraktades till ett varv i Norrtälje där hon plockades isär. Det visade sig att skrovet var betydligt värre än befarat. Det blev till att renovera allt strukturellt som spant, köl och delar av bordläggningen i botten.
De delar som den förra ägaren förvarat i sin lada var betydligt enklare att renovera. Exempelvis lådorna under sofforna med sina specialgjutna handtag, men även roder, rorkulten och lite till.
Med Anders bakgrund som möbelsnickare så var inredningen lite enklare. Han kunde behålla friborden, bänkar, delar av salong och inredning.
En av fördelarna var att hon i grunden är väldigt välgjord. En del beslag fattades, de som fanns kvar var det väldigt hög kvalitet på och de har använts igen, säger Anders.
Den speciella toaringen i mahogny var en av de originaldetaljer som hade sparats i ladan, lite bättre skyddad än själva skrovet.
Efter 10 års arbete sjösätts VI TRE i näst intill originalskick. Hur många timmar det gått åt för att renovera henne är något som Anders helst inte tänker på, men han gissar på över 4 000 timmar.
2001 ställs VI TRE ut på båtmässan i Älvsjö och blir ett riktigt dragplåster som leder till flera artiklar i olika tidningar.
Det leder i sin tur till att Anders blir kontaktad av flera släktingar till de som ägt henne tidigare – som i sin tur fyller på hennes fantastiska historia.
Nu har Anders Grahn och Carolina Tönnerstrand haft VI TRE i fler säsonger än någon annan av hennes ägare och frågan blir då hur de ser på henne i dag – som en fritidsbåt, vad tycker ni är bäst med henne?
“Generellt är hon väldigt trevlig och betydligt mer praktisk än vad man kan anta vid första anblicken. Hon är en vacker fritidsbåt som har allt man kan begära, trots sin höga ålder”, säger Anders och fortsätter:
“Hon är lättmanövrerad, går stabilt i sjön, sjöstyf som det står i en text om båten från 1908. Då man står ute och kör utan vindrutor upplever man kontakten med natur, sjö och väder fint.”
En klassisk charm som syns
Hon är väldigt tidstypisk och speciell i sin linjer – brukar det märkas när ni angör en gästhamn?
“Det är ofta uppskattat när vi lägger till i hamn, många vill titta och prata. De tycker man gör en kulturgärning genom allt arbete som läggs ner på båten”, avrundar Anders.
Att sammanfatta historien om VI TRE är enkelt – en charmig, klassisk och alldeles underbar salongsbåt med engagerade ägare som ger henne den kärlek hon så länge saknat.
Vi är övertygade om att CG Petterson skulle fällt en tår ifall han kunde se hur fint renoverad hon är och hur ofta hon fortfarande används – trots sina 114 år!
Fakta VI TRE
Konstruktör: CG Pettersson
Byggnadsår: 1907
Varv: AB Gustaf Ericssons Automobilfabrik
Ort: Liljeholmen, Stockholm
Material: Hondurasmahogny
Längd: 9,30 meter
Bredd: 1,97 meter
Motor: Albin O 411, 1951
Fart: 10 knop
Här kan du läsa om fler klassiska båtar från MYS, Motor Yacht Society.
Mer information om MYS hittar du här
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.