Med produktionen av krut följde alkoholen. Och när dess berusande effekt upptäcktes på 1400-talet började ett hejdlöst supande. Här är historien om Systembolaget.
Så stoppade Systembolaget supandet
Mest läst i kategorin
Bomullskrut, denna klassiska produkt, visste du att detta först blir användbart nr det blandas antingen med nitroglycerin eller med eteralkohol?
Det var med framställningen av bomullskrutet hittade vägen till Sverige på 1400-talet. Som den ingrediensen som gjorde att bomullskrutet kunde göra det som det var förväntat att göra – att explodera.
Men snart så såg den driftige svensken att det fanns andra “fördelar” med alkoholen. Användes inte allt vid krut-tillverkningen utan istället även intogs invärtes, vann den drickande en skön berusning.
Snart spred sig kunskapen om den “helande” drycken över Sverige och supandet tog fart.
Eftersom Sverige var ett land där dagsverket var livsviktigt för att överleva, var det en befrielse att kunna döva kroppens smärtor på kvällen med alkoholens ljuva effekter.
Alla drack. Mängder…
Alla drack. Hög som låg. Gammal som ung. Ölet och mjöden, som tidigare läskat struparna, fick nu bereda plats åt den klara alkoholen.
Kung Gustaf III ser bekymrat på svenskens supande. Han försöker få till ett förbud mot privat tillverkning av alkohol och att den processen endast ska kunna skötas av staten. Men proteserna blir stora och han tvingas snart ge upp förbudet.
Supandet fortsätter. När den industriella revolutionen rullar in över Sverige, följer enklare processer att framställa alkohol. Drycken når ut ännu bredare i samhället, vilket nu börjar bli ett rejält problem.
Skadade gruvarbetare
De första rösterna mot alkoholens existens i samhället kommer från Dalarna och Bergslagen. Bergsmännen – ägarna till traktens gruvor – har tröttnat på alla de olyckor, frånvaro och kostnader som följer i alkoholens spår.
Olyckorna i gruvorna var många kring de arbetare som söp och kostnaderna för att ersätta änkorna till de förolyckade, sköt i höjden.
Bergsmännen begär att få bilda ett utskänkningsbolag som har ensamrätt på tillverkning och försäljning av brännvinet.
Den eventuella vinst som verksamheten skulle skapa, skulle oavkortad gå till att förbättra de sociala förhållandena för gruvarbetarna.
Göteborgssystemet
Idén sattes i verket och fanns vara gott. 1865 förfinades bergsmännens idé i Göteborg med det så kallade “Göteborgs-systemet”.
Staden tog nu över krogarna som sålde brännvin och skapade sålunda ett system för försäljningen.
Och det är där, i namnet Göteborgssystemet, som det första embryot till dagens Systembolag finns.
Göteborgssystemet visar sig fungera utmärkt och ha god effekt på allmänhetens supande. Hudiksvall, Lund och Stockholm följer snart efter med samma system och 1870 beslutar riksdagen att all vinst ska gå till staten.
Systemtanken har slagit igenom fullt ut.
Spriten fortsätter flöda
Men oron för supandet kvarstår. 1905 skiljer staten på köpande för privat användande och för drickande på krogen.
Ska du köpa brännvin för egen konsumtion får du gå till speciella statliga systembolagsbutiker och handla. Finare spritdrycker säljs dock fortfarande genom privata handlare.
1913 lanseras motboken i Stockholm och införs i hela landet 1919. Det är läkaren Ivan Bratt som vill maximera försäljningen av brännvin till den enskilde individen genom ett maxtak och en registrering av inköp.
Bratt vill också ha bort den privata handeln av annan alkohol och börjar därför köpa upp de privata aktörer på marknaden.
Han samlar alla bolag i ett gemensamt bolag som får namnet Vin- & Spritcentralen, som till slut får en monopol-situation på sprithanteringen i Sverige.
Motboken är dock synnerligen illa omtyckt. Den är inte en demokratisk produkt. Mängden alkohol som du får köpa ut är beroende av köp, samhällsklass och yrke.
Protester börjar dyka upp och efter andra världskriget känns den omodern och slopas 1955.
Samma år slås också alla lokala systembolag ihop till ett nationellt. Och med detta har det vi idag kallar Systembolaget sett dagens ljus.
Läs mer:
Om spritens historia i Sverige här.
Kändis-sprit säljer som aldrig förr
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.