Kapa bränslenotan med upp till 50 procent? Nya Angus E44 är den första båten som ska bevisa att den tesen stämmer.
Så ska nya Angus kapa bränslenotan
Mest läst i kategorin
Att hitta den optimala skrovdesignen där fart, prestanda och ekonomi samspelar på det allra bästa sättet, är varje båtkonstruktörs dröm.
Jakten på att uppnå den drömmen har pågått sedan den maskindrivna motorbåten uppfanns, dagen då en ångpanna monterades i ett båtskrov.
Den svenska båttillverkaren Angus har självklart också haft den optimala lösningen i tankarna, och tror nu att de kommit en bra bit på väg med sin nya E-Hydro-teknik, som påstås leverera makalösa bränslesiffror utifrån båtens storlek och motorisering.
Sex ton båt
Agnus E44 är ingen liten båt.
13,3 x 3,4 meter mäter den över allt. Med en 370 hk dieselmaskin väger den närmare sex ton totalt.
På provkörningar mättes imponerande siffror upp.
Vid marschfarten runt 30 knop kunde bränsleförbrukningen hållas nere till bara 1,5 liter per distans, vilket är långt under den gängse förbrukningen.
Senaste nytt
Aluminium och komposit
Båten är till största delen byggd i aluminium med inredning i kompositer, varvade med vitaliserad ek. Stora ljusinsläpp och luckor höjer komforten och förenklar passager för last och passagerare.
Det första exemplaren kommer vara färdiga för leverans till våren 2024. Båten kommer då levereras standardutrustad, med bog- och akterpropeller samt en 9kW dieselvärmare för bra komfort och värme ombord.
Läs mer:
Om konkurrenten Viggos nya 12-metersbåt Dagens PS
ANNONS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.