Dagens PS

Så ska du glittra på nyårsfesten

Dags att glittra igen - nyår är här
2025 är snart här – men först en nyårsafton där du kan ta ut svängarna klädmässigt. Silverglans och snövitt tror modeforskaren trendar. (Foto: Julia Demaree Nikhinson/AP-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 30 dec. 2024Publicerad: 30 dec. 2024

Det är silverglans, snövitt och transparens som gäller till nyår, menar modeforskaren – som egentligen inte tycker vi ska köpa kläder alls.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hon är forskare i modevetenskap och disputerade 2018 med avhandlingen ”Moderna kvinnor: modernitet, femininitet och svenskhet i svensk veckopress 1920-1933”.

Men nu gäller det nyårsmode när Emma Severinsson vid Lunds universitet uttalar sig.

Nyårsafton är ett av de få tillfällen där vi verkligen tar ut svängarna med vår klädsel, konstaterar hon, och det gäller vare sig det är en stor fest eller en liten bjudning.

”Nyår är lite unikt. Då finns det utrymme för att ta i lite extra. Modemagasinen har alltid guider som “Så glittrar du på nyår” eller liknande”, konstaterar modevetaren.

Tagit efter överklassen

Emma Severinsson tillägger att när vi klär upp oss till exempelvis bröllop håller många “tillbaka lite”, medan nyårsafton i stället ses som en chans till mer extravaganta outfits.

”Dessutom har andra tillfällen ofta en snävare klädkod. På bröllop ska man inte överglänsa bruden och på midsommar är det ofta sommarromantiska klänningar som gäller”.

Historiskt har nyårsfirandet länge varit ett tillfälle till ett visst mått av extravagans och lyx.

Förebilden var nyårsbalerna på 1800-talet, där adeln och de rika visade upp sina vackraste och lyxigaste kläder.

ANNONS

Denna tradition spred sig till medelklassen och efter andra världskriget blev nyårsfirandet alltmer lyxigt för att kulminera vid millennieskiftet.

Glitter och silver är evigt

Glitter, silver och paljetter har alltid funnits vid nyårsfirandet, men kläderna har i allmänhet följt det aktuella modet.

”På 1920-taletnvar det raka flapper-klänningar som gällde, på 50-talet insvängda midjor och på 80-talet stora axelvaddar. I år tycker jag mig se att det är silverglans, snövitt och transparens som gäller”, summerar Emma Severinsson.

Samtidigt finns en klimat- och miljöaspekt. Konsumtionen av kläder har ökat drastiskt sedan år 2000, inte minst sedan vi erövrat det underliga beteendet att frakta skjortor och strumpor över halva världen via e-handel.

Vill ha nytt till nyår

Till nyårsafton är det dessutom av hävd många som vill ha något nytt i klädväg.

”Här ser företagen sin chans att sälja, vilket har lett till en ökning av ultrafast-fashion, där kläder produceras snabbt och billigt, på bekostnad av miljö och arbetsförhållanden”, säger Emma Severinsson.

”Modejättar pressar priserna genom att använda billiga och miljömässigt ohållbara tyger och genom att pressa sömmerskorna att sy upp till 500 plagg om dagen”, påpekar Severinsson som tycker att ”egentligen borde vi inte köpa nya kläder alls”.

ANNONS

”Det produceras alldeles för mycket kläder idag. Vill vi ha eller behöver något, är det alltid bättre att köpa second hand”.

Tråkiga mjuka paket? Släng dem innan nyår. Dagens PS

Experterna tipsar: Nytt år – nya ekonomiska möjligheter. Dagens PS

Så skapar du nyårsglamour: Lisa Lönners lyxigaste recept. Realtid
 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Edvard Lundkvist och Emma Fällman
Spela klippet

Så kan Trump-tullarna påverka dig

Donald Trumps föreslagna handelstullar har fått en av världens mest framstående ekonomer att dra paralleller till den stora depressionen. Simon Johnson, Nobelpristagare och professor vid MIT, menar att tullarna kan trigga en farlig nedåtgående spiral. USA:s tidigare president Donald Trump föreslår nu omfattande tullar på kinesiska varor, upp till 60 procent. För resten av världen […]