Det är fortfarande säsong för superyachter i medelhavet. Faktum är att september är den bästa månaden på hela året. Mindre folk, svalare i luften men varmt i vattnet.
Så mycket kostar oligarkernas superyachter – egentligen
Mest läst i kategorin
Augusti och september är vanligtvis de månader på året då världens superyachter flockas i de lyxigaste hamnarna i medelhavet.
Men i år det inte fullt lika många uppseendeväckande yachter i Saint Tropez, Monte Carlo och Portofino, skriver The New York Times.
Sedan Rysslands invasion av Ukraina har myndigheter i Europa och USA beslagtagit en mängd fartyg, med misstänkta kopplingar till Vladimir Putin.
På modet sedan 1990-talet
Förvisso har lyxiga båtar alltid varit en tillgång som tilltalat de rika och berömda.
Men sedan slutet av 1990-talet är det de uber-lyxiga yachterna med extra allt som varit på modet bland Rysslands ultra-rika.
Oligarken Roman Abramovich har köpt hela sju flytande palats sedan 1998, då han köpte sin första yacht, som också under en period var den största i världen.
Enligt sociologen Elisabeth Schipfoessel är tiden där ryssarna inbördes tävlar om den största yachten förbi. Nu vill rika ryssar i stället ägna sig åt välgörenhet och filantropiska projekt, även om de fortfarande köper lyxyachter.
En av anledningarna till att yachter fortfarande är populära är att det till viss del varit lättare för rika ryssar att röra sig utanför hemlandet.
Det är ytterst sällan myndigheter utför passkontroller ombord en yacht i lyxklassen.
Med en yacht kunde ryssar belagda med sanktioner relativt enkelt ta sig från Montenegro till exempelvis Cannes..
Men inköpspriset är bara en bråkdel av den totala kostnaden.
Senaste nytt
9 miljoner för att vara med i klubben
De allra flesta superyachter förmedlas av mäklare som oftast har kontor över hela världen.
Mäklare är vanligen före detta kaptener och en brukar begära ett arvode på tre procent av priset.
Hela 9 miljoner miljoner dollar i arvode torde det blivit, för mäklaren som förmedlade Amadea (som tros tillhöra oligarken Suleiman Kerimov) och ska ha kostat 300 miljoner dollar.
Ryssar äger världens största yachter
Det finns ungefär 300 superyachter som är längre än 300 fot. Även om det inte alltid går att reda ut vem den verkliga ägaren är, menar SuperYacht Times att fler än 18 av dessa ägs av ryssar.
De flesta fartyg i den här klassen byggs i Holland och Tyskland– en process som oftast tar flera år.
Kostnaden för personal till bygget uppgår i många fall till hälften av inköpspriset.
För en båt i Amadeas storlek, kan enbart skrovet uppgå till 28 miljoner dollar.
Maskinrummet kan gå loss på 21 miljoner dollar, däcket 24 miljoner dollar och en standardmålning 18 miljoner dollar.
Men sen kommer vi till inredningen. En eftertraktad har inga problem med att kräva ett arvode 4 miljoner dollar.
Extra lyx och följebåtar
Och därefter kommer “bling” och extra lyx. Det är inte ovanligt med ett privat disco ombord (1-3 miljoner dollar), biograf (2 miljoner dollar) eller ett säkerhetsrum med väggar i kevlar (2-3 miljoner dollar).
En miljardär får räkna med att lägga ytterligare 20 procent av grundpriset på interiör och inredning.
Men då är inte konsten inräknad. Det är inte ovanligt med verk från konstnärer som Picasso eller Matisse på väggarna.
Och dessutom kräver dessa enorma fartyg mindre båtar ombord– så kallade tenders – som ofta går loss på flera miljoner dollar styck.
Exempelvis kostade Jeff Bezos “supportyacht” , en mindre yacht som följer efter hans nya 550 miljoners skonare, 60 miljoner dollar.
Höga driftskostnader
Driftskostnaden för en yacht i den här storleken är i runda slängar ungefär tio procent av inköpspriset.
Det blir ganska mycket pengar varje år, för den som köpt sig en lyxyacht för 300 miljoner dollar.
Enbart bränsle går loss på en miljon dollar per år– förutsatt att fartyget inte korsar Atlanten, för då blir det ännu dyrare.
Löner till personal är ytterligare flera miljoner dollar per år. En yacht på 300 fot kräver vanligen 30-40 personer, däribland kockar, ingenjörer och gastar.
Till slut så landar notan på mer än 400 miljoner dollar, alltså omkring 4 miljarder svenska kronor, för den som vill tävla med världens rikaste på havet.
Som hittat, eller hur?
Läs även: USA försöker ta rysk superyacht i beslag i Fiji
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.