Coca-Cola firar 70 år i Sverige. Här är förklaringen till varför det är 70 och inte till exempel 100 år vi ska fira.
Så blev Coca-Cola en succé – till slut
Mest läst i kategorin
Coca-Cola firar 70 år i Sverige och det är förstås en anmärkningsvärd ålder för en läsk.
Men frågan är varför inte en 137-årig dryck, skapad 1886, har fler år bakom sig i vårt land.
Svaret?
Coca-Cola var förbjuden i Sverige fram till 1953.
Koffein var förbjudet i svenska läskedrycker fram till det året. Först när det förbudet upphävdes kunde drycken följaktligen strömma in över gränserna, även om den inte blev riktigt stor hos oss förrän på 1970-talet.
Sex år senare
Om Sverige fick börja pimpla Coca-Cola 1953 så fick danskarna vänta ytterligare sex år.
1959 kom Coca-Cola till Danmark, men danskarna kan trösta sig med att de tjuvstartat.
Mellan 1934 till 1943 producerades nämligen Coca-Cola i Danmark, först av Premier Is och sedan av Wiibroe.
Restriktioner, ransonering och andra världskrigets slutfas gjorde dock att det blev finito för Coca-Cola i vårt grannland.
Då kom Fanta
I Nazityskland löste man det på ett annat sätt.
När råvaran som krävs för att framställa Coca-Cola tagit slut utvecklade Coca-Colas kemichef i Tyskland Fanta som en ersättningsprodukt 1940.
Fantas namn är, för övrigt, en förkortning av ”Fantasy”, vilket kanske hade ett samband med vilka råvaror som fanns att tillgå mitt under kriget.
Nåväl. I dag är Coca-Cola tillgängligt i alla länder globalt, med två undantag.
Det är Kuba och Nordkorea sedan Myanmar återupptog försäljningen 2012. Och nej, kubanerna dricker inte Cuba-Cola istället.
Dubbelt jubileum
Nu skriver Coca-Cola att de firar dubbelt jubileum i Sverige.
”I år är det 70 år sedan Coca-Cola gjorde sin officiella debut i Sverige. Det är också 25 år sedan som portarna slogs upp till produktionsanläggningen som ligger i Jordbro”, skriver företaget i en pressrelease.
En dryg miljon
Där, i Jordbro, produceras för övrigt över en miljon liter dryck. Varje dag. Inte illa, inte ens en månad som december då Coca-Cola halverar sin försäljning i Sverige och får stryk av vår svenska julmust, varje år.
Ikonisk design
I övrigt ska vi förstås än en gång påminna om en annan svenskkoppling till Coca-Cola.
Det var svenska immigranten Alexander Samuelsson som designade den berömda Coca-Cola-flaskan.
Därmed blev han mannen bakom en av världens tre mest välkända ”varumärken”.
De andra två? McDonald´s-loggan och det kristna korset.
Relaterad läsning:
Svensken som designade Coca-Cola-flaskan
Avslöjat: Sanningen om julmusten
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.