Dagens PS

Efter pandemin – så ser våra restaurangvanor ut

Två år av pandemi, ett efterföljande krig och en stigande inflation har satt sina spår på våra restaurangvanor. Här kan du läsa hur vår syn på nöjen förändrats och hur trenden framöver ser ut. 
I en föränderlig tid skiftar vår syn på nöjen och krogbesök. (Foto: Social Eatertainment Group)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 08 nov. 2022Publicerad: 08 nov. 2022

Två år av pandemi, ett efterföljande krig och en stigande inflation har satt sina spår på våra restaurangvanor. Här kan du läsa hur vår syn på nöjen förändrats och hur trenden framöver ser ut. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När pandemin slog till och social distansering blev ett globalt faktum, förlamades ett antal branscher. En av dessa var krogbranschen som över en natt tvingades ställa in och ställa om.

Ett par år senare befinner vi oss istället i en turbulent tid präglad av krig, galopperande inflation och stigande priser på mat-, el- och bränsle, vilket gör att de flesta företag och verksamheter, inklusive krogbranschen, ännu en gång behöver anpassa sig efter rådande omständigheter.

Nya attityder skapar nya behov

Detsamma gäller förstås även för dig som konsument. I en föränderlig värld kan våra beteenden och vanor helt enkelt inte vara desamma som de en gång var. Inte heller våra krogvanor, vilket framgår av en färsk rapport som tagits fram av franchisebolaget Social Eatertainment Group.

En undersökning unik i sitt slag som bygger på hur svensken ser på nöjen och restarangbesök i dag, liksom vilka eventuella trender som är att vänta framöver utifrån nya attityder och behov. Här kan du ta del av resultatet.

Restaurangvanor

Efter pandemin har svenskens sociala liv fått stor betydelse, vilket märks av på en ökad efterfrågan på spel och aktiviteter. (Foto: Social Eatertainment Group)

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Fokus på underhållning

Med pandemin i backspegeln visar Social Eatertainment Groups rapport att det svenskens sociala liv fått stor betydelse. Det visar sig på en ökad efterfrågan på aktiviteter som kan erbjuda både mat, dryck och saker att hitta på tillsammans, även kallat “eatertainment”.

Hit hör traditionella barspel och aktiviteter i alla dess former. Framförallt flexibla och skalbara koncept som inbjuder till sociala möten och gör det enkelt för människor att mötas, både professionellt och privat.

ANNONS

En titt före pandemin visar att konsumenter redan då gick från att spendera sina pengar på saker till upplevelser. Endast åtta procent uppger att de skulle dra ned på eatertainment om de fick mindre pengar att röra sig med, och istället skulle dra ned på exempelvis shopping.

Det borgar för att trenden kan komma att hålla i sig även framöver.

Tillbaka till krogen

Även om nio av tio svenskar i dag uppger att de helst av allt vill gå ut och äta och dricka på ett ställe där de samtidigt kan utföra någon slags aktivitet betyder det inte att intresset för de mer klassiska restaurangbesöken har slocknat. Tvärtom.

När restriktionerna släppte och pandemin avtog hittade gästerna snabbt tillbaka till restaurangerna. Under de första månaderna av 2022 ökade restaurangförsäljningen jämfört med samma period 2021, enligt siffror från SCB. Under våren var försäljningen sedan tillbaka på liknande nivåer som motsvarande period 2019.

Det visar enligt Social Eatertainment Groups rapport på att svensken hittat tillbaka till krogen och gärna går ut och äter igen – oavsett veckodag.

Restaurangvanor

Efter pandemin är intresset inte lika stort för renodlade nattklubbar. (Foto: Pixabay)

Mindre “klubb-hoppande”

Desto svårare har det varit för nattklubbssektorn att hitta tillbaka efter pandemin.

ANNONS

Enligt Social Eatertainment Groups rapport uppger var tredje svensk att de troligtvis kommer att besöka renodlade nattklubbar mer sällan. Endast två av tio säger att de kommer göra det i någon större utsträckning.

Enligt rapporten innebär det inte nödvändigtvis att svensken vill festa mindre, bara att föremålet för festandet förändrats. I en tid då en många hushåll kan komma att få en försämrad privatekonomi får nattklubbslivet således lägre prioritet, till förmån för upplevelser som rymmer både mat och aktiviteter.

Läs även: Topplistan: Stockholms tio bästa klassiska krogar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]