Dagens PS

Därför snålar vi in på dricks

dricks
En färsk undersökning utförd av Bankrate visar nämligen att två tredjedelar av amerikanerna utvecklat en negativ syn på dricks.(Foto: Pixabay)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 16 juni 2023Publicerad: 16 juni 2023

Dricks är ett vedertaget sätt att visa sin uppskattning på krogen. I tider av ekonomisk turbulens och oro är det dock en kutym som vi tenderar att tumma på.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är egentligen inte särskilt konstigt att våra krogvanor anpassas efter det ekonomiska klimat vi lever i. När kriserna avlöser varandra har vi som konsumenter en fenomenal överlevnadsförmåga att laga efter läge.

Något som blev påtagligt under pandemin då hämtmat och hemleveranser av densamma exploderade.

Det var samtidigt en tid då alkoholkonsumtionen ökade. Inte minst tiden efter covid då ett uppdämt behov av krog- och barbesök gjorde dig påmint.

Fyra år senare är krisen här igen, och nu är det dricksen som hänger löst, skriver Robb Report. 

Negativ syn på dricks

En färsk undersökning utförd av Bankrate visar nämligen att två tredjedelar av amerikanerna utvecklat en negativ syn på dricks.

Undersökningen visar att 65 procent av de tillfrågade alltid lämnar dricks. Ett resultat som kan jämföras med 2019, då 77 procent av konsumenterna uppgav att de alltid lämnade dricks.

66 procent av de tillfrågade irriterar sig samtidigt på dricks som fenomen, och anser att dryckeskulturen spårat ur.

16 procent menar att de gärna skulle betala mer om dricksen försvann. 32 procent uppger dessutom att de finner förinställd dricks mycket irriterande.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Högre dricks än tidigare

Det senare en företeelse som blivit vanligt förekommande på de flesta utskänkningsställen och går ut på att man vid betalning ber om dricks på mellan 20 till 30 procent, vilket onekligen skiljer sig från de mer vedertagna 10 till 15 procent som restaurangbesökare vant sig vid.

Så hur ska vi förstå denna trend, i en fråga som varit kutym inom restaurangbranschen i decennier och faktiskt fyller en funktion?

Snålar när det går

Det uppenbara svaret är förstås en oro för framtiden, där en ansträngd ekonomi gör att vi snålar när det går. En annan aspekt kan som redan nämnt vara att etiketten kring dricks blivit så förvirrande att konsumenter helt enkelt väljer att inte dricksa alls.

Ett aktivt val som vissa restauratörer väljer att kringgå genom att antingen inkludera dricksen i notan, eller höja priserna på menyn för att täcka uteblivna intäkter.

Det gör dricksfrågan till en fortsatt het potatis där en tillfredställande lösning för alla inblandade saknas.

Vill du läsa mer om krogar, mat och vin ? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.

Relaterade artiklar: 

ANNONS

Lista: Så vet du hur mycket dricks du ska betala

Sveriges stjärnor i Guide Michelin – hela listan

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]