Dagens PS

Valutaklipp lockar svenska turister i påsk

När pundet tappar i värde utlöser det per automatik turistströmmar till Storbritannien
När pundet tappar i värde utlöser det per automatik turistströmmar till Storbritannien
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 24 mars 2018Publicerad: 24 mars 2018

Åtminstone om vi får tro researrangör, som uppger att Storbritannien är den näst mest populära destinationen i påsk.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“Vi ser att svenska resenärer i allt större utsträckning väljer att åka till europeiska städer än tidigare. Länder som Storbritannien och Polen blir allt mer populära och hamnar på en andra respektive tredje plats. En anledning är valutakurserna sedan det brittiska pundet har tappat i värde, vilket gör det mer prisvärt för svenska resenärer att åka till Storbritannien”, säger Maryline Morini, chef över kundkommunikationen på Travellink, i ett pressmeddelande.

Spanien är fortfarande det land som lockar flest svenska resenärer i påsk.

På andra plats kommer Storbritannien.

Här är hela 10-i-topplistan:
1. Spanien
2. Storbritannien
3. Polen
4. Sverige
5. Italien
6. Tyskland
7. Frankrike
8. Ungern
9. USA
10. Nederländerna

Statistiken är framtagen av Travellink och baseras på antal resenärer. Bokningsstatistiken gäller avresor mellan 16 och 30 mars 2018 jämfört med 31 mars och 14 april 2017.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]